Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanzienlijke groei in de digitale advertentiemarkt

De Europese markt voor online reclame is in 2021 met 30,5% gegroeid tot 92 miljard euro, blijkt uit het AdEx Benchmark Report 2021.
Partner
VIA

VIA is een netwerk dat de hele marketingketen verbindt en samen met de meer dan 260 leden de markt vooruit helpt. Een netwerk waarin plaats is voor data, media, creatie, technologie en voor iedereen in de branche. Van CEO’s tot starters en van professionals werkzaam bij adverteerders, media-, reclame-, communicatiebureaus en ad-techplatformen tot exploitanten en uitgevers. VIA is onderdeel van EACA en IAB netwerk.

Digital Ad Spend Growth Over Time
Digital Ad Spend Growth Over Time

De Europese markt voor online reclame is in 2021 met 30,5% gegroeid tot 92 miljard euro. Dit blijkt uit het jaarlijkse AdEx Benchmark Report van IAB Europe, in Nederland vertegenwoordigd door VIA Nederland.

Het gepubliceerde benchmark rapport biedt inzicht in de Europese uitgaven voor digitale advertenties en signaleert trends in de reclamemarkt. Zo kende alle markten in 2021 op jaarbasis een groei van dubbele cijfers. Turkije kende de meest dynamische markt met een uitzonderlijke groei van 99,7%. Verder was er in geen enkel land sprake van een afname van digitale advertenties, wat aantoont dat de digitale reclamemarkt is hersteld van de uitdagingen en impact van COVID-19.: “De afgelopen twee jaar waren voor velen een uitdaging en het is bemoedigend om zo'n positieve groei voor onze sector te kunnen melden.” Aldus Townsend Feehan, CEO van IAB Europe.

Het hoogste groeipercentage sinds 2008

Met een voorspeld groeipercentage van 28,6% voor 2021, overtroffen de markten alle verwachtingen en bereikten ze een groeipercentage van maar liefst 30,5%. Het hoogste groeipercentage sinds 2008. In Nederland was deze groei met 31,2% nóg iets hoger.

Video en digital audio

Video was een belangrijke aanjager van deze groei, zowel binnen als buiten het advertentiebudget sociale media. Video groeide met 46,2% en is nu goed voor 41% van alle uitgaven voor display-advertenties. Bij Digital Audio werd de meest sterke procentuele groei geconstateerd. Adverteerders gaven in Europa voor 700 miljoen euro uit aan digitale reclame bij radiozenders en podcasts, en groeide daarmee met 50,7%. Audio is daarmee de grootste groeier in het Europese digitale reclamelandschap.

Ruimte voor meer groei

Als we kijken naar de uitgaven per hoofd van de bevolking voor digitale advertentie, blijven sommige belangrijke markten nog steeds achter bij het Europese gemiddelde van €115; Spanje bijvoorbeeld voor € 92 en Polen voor € 38. Dr. Daniel Knapp, hoofdeconoom, IAB Europe, die de studie samenstelde en presenteerde, merkte op: “Europese digitale advertentiemarkten zijn zeer heterogeen en vertonen toch een groot verschil in advertentie-uitgaven per hoofd van de bevolking. Zelfs tussen landen met een vergelijkbare economische situatie zie je grote verschillen hierin. Dit wijst erop dat er nog veel ruimte is voor groei.”

Bekijk en download het volledige rapport hier

De gegevens zijn samengesteld door IAB Europe op basis van informatie verstrekt door de nationale IAB-kantoren in heel Europa. Het rapport bevat informatie over marktomvang en waarde voor 2021 voor de volgende markten: Oostenrijk, Wit-Rusland, België, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen , Roemenië, Rusland, Servië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Zwitserland, Turkije, VK en Oekraïne.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
VIA

VIA is een netwerk dat de hele marketingketen verbindt en samen met de meer dan 260 leden de markt vooruit helpt. Een netwerk waarin plaats is voor data, media, creatie, technologie en voor iedereen in de branche. Van CEO’s tot starters en van professionals werkzaam bij adverteerders, media-, reclame-, communicatiebureaus en ad-techplatformen tot exploitanten en uitgevers. VIA is onderdeel van EACA en IAB netwerk.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in