Overslaan en naar de inhoud gaan

'40% van de populairste NL apps voldoen nog niet aan privacywetgeving'

Veel Nederlandse apps hebben weinig op met privacy.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een analyse van consultancy- en detacheringsbureau Brunel onder de 25 populairste gratis apps uit Nederland.   

related partner content for mobile comes here

Maikel Pals (Finance Director bij Brunel): ‘Nu het gebruik van apps sterk toeneemt, stijgt ook de aandacht voor naleving van de privacywetgeving. Ondanks de ambitie om de wetgeving na te leven blijkt de praktijk weerbarstiger. Doordat apps zich begeven op het snijvlak van IT, legal en marketing & communicatie, hebben veel organisaties niet alle benodigde kennis in huis. Hierdoor schiet de naleving van de wetgeving in de praktijk geregeld te kort.’  

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat veel organisaties achter de apps wel enkele stappen op gebied van privacy hebben genomen, maar dat er in het algemeen nog veel te verbeteren valt. Slechts 8% van de onderzochte bedrijven geeft specifiek aan dat het Privacy Statement van toepassing is op de verwerking van persoonsgegevens die worden verwerkt ten behoeve van de app, terwijl dit wel een wettelijke vereiste is. In 56% van de gevallen voldoet de app slechts deels aan het wettelijke toestemmingseisen. Er wordt bijvoorbeeld wel in het privacy statement aangegeven dat opt-in vereist is, maar vervolgens is in de app nauwelijks nog iets terug te vinden van privacy Settings voor de gebruiker.

Pals: ‘Op slechts één punt scoren de apps allemaal goed: alle verantwoordelijken vermelden hun contactgegevens.  Bedrijven doen er goed aan privacy wet/ en regelgeving vroeg in het ontwikkelingsproces van hun apps te betrekken. Je maakt geen goede sier als uitlekt dat je het niet zo nauw neemt met de wetgeving, zeker niet op een belangrijk thema als privacy.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in