Gisteren sprak ik mijn vriend X, wiens naam ik liever geheim houd. Want het drama dat ter tafel kwam kan zijn familie ernstige schade toebrengen. Zijn zoontje Y, 8 jaar, trok vorige week pardoes de broek van een meisjesklasgenootje omlaag.
Ontredderd vertelde X wat er vervolgens gebeurde.
De schoolmaatschappelijk werkster kwam langs en getraumatiseerde meisjesouders met betraande gezichten. Er volgden ongemakkelijke gesprekken met het schoolhoofd. X had geluk dat het wurm niet door een jeugdzorgovervalwagen werd opgehaald. Kafka keek mee vanaf zijn wolk en zag dat het goed was.
Damn! Toen ik zo jong was deden we niet anders dan badpakken naar beneden trekken en jurken optillen. Geen leraar of ouder die ernaar kraaide. Je trok je handel op, sloeg de dader op zijn kop en je kleuterde verder.
Geen wonder dat onze 18- kinderen natte lauwe watjes zijn geworden. Ze mogen nix! Ravotten, halfslachtig vingeren tijdens ’t doktertje spelen, vuurwerk afsteken, een shaggie of een wietje roken, voor Zwarte Piet juichen, 80+db muziek luisteren. Alles dat mijn puberleven mooi maakte, is onze kids vakkundig door de neus geboord. Zelfs biertjes drinken is een misdaad geworden. En van Sire moeten we porno bespreekbaar maken, zodat daar ook al de lol van af is.
Toch is de prepubertjes van nu niet alles verboden. Lees even mee met de volgende tweet:
‘vriendin gescout voor modellenwerk, niet aangenomen, want te dik’.
Dit terloopse tweetje van een 14-jarig meisje over een even oud vriendinnetje trok mijn aandacht. Want onder het bericht stond een foto van twee lange puberstelten in skinnyjeans. Waren dat de benen van een dikkerdje?
Agencies als Fourteenmodels, het bureau in kwestie, leren mooie bakvisjes nog steeds dat ze te dik zijn als ze iets van vlees op hun kippenbotjes hebben. En WIJ laten toe dat deze verheerlijkers van zichtbare ribbenkastjes, onze meiden met een modellendroom de plee injagen met laxeermiddel en de drang om hun voer eruit te kotsen.
Sommige fourteenmodellen zien er dan ook uit als miss Sobibor en mister chemotherapie. En wij, reclame- en modewereld geven dit soort bedrijven opdrachten. Laten we ons zelf dat nou eens verbieden.
Dit artikel verschijnt in Adformatie #12.