8 redenen waarom Checkout for Instagram een enorme impact gaat hebben op e-commerce

De nieuwe Checkout van Instagram kan e-commerce radicaal gaan veranderen.

door Martin Kloos & Yannick Martens

Deze week aangekondigd: Checkout for Instagram. Facebook’s grote ‘push' om Instagram in e-commerce te krijgen. Met meer dan een miljard actieve gebruikers en een enorme invloed op ‘popular culture’ kan het niet anders dan dat Checkout for Instagram een enorme impact gaat hebben op e-commerce.

Met name jongeren besteden een groot deel van hun online tijd aan social media. Fashion culture, teen culture, sneaker culture worden gevormd door wat jongeren zien en doen op Instagram en andere social media. Ze volgen merken en influencers en bepalen hun keuzes voor merken en producten op wat ze daar zien. 

Wij geloven daarom dat Checkout for Instagram e-commerce radicaal gaat veranderen. Dit zijn de 8 redenen waarom:

1. Je timeline / follower base wordt je loyalty programma

Het voordeel vaneen e-commerce platform is dat je hiermee een relatie opbouwt met klanten en zo de mogelijkheid hebt tot resell, cross-sell en upsell. De mogelijkheden voor Instagram Checkout zullen in eerste instantie nog niet zo uitgebreid zijn, maar Checkout geeft wel een totaal nieuwe relevantie aan je follower en  timeline content. Mensen die al fan van je zijn kun je gemakkelijk nieuwe producten voorschotelen en naadloos naar de checkout leiden. Omdat dit gegarandeerd goede conversies gaat opleveren, wordt de ROI van timeline content duidelijker. Met Checkout loont het weer om te investeren in het opbouwen van een groot bestand volgers en regulier te posten.

2. Exclusives voor volgers

Echte fans zijn dankzij Checkout makkelijker te belonen met exclusives. Een bepaalde ‘drop’ of eerdere release speciaal voor fans? Checkout voor Instagram maakt het straks een fluitje van een cent om dergelijke exclusives bij je volgers te krijgen. 

3. De echte waarde van influencers

Stel je voor dat Checkout for Instagram koppelt aan je influencerprogramma’s. Als bekend merk run je een influencerprogramma, waarmee zij producten kunnen aanprijzen en waarbij de checkout direct via jouw merk verloopt. Normaal levert dat vooral additioneel bereik op. Nu hoogstwaarschijnlijk ook een veel hogere conversie, omdat volgers van influencers eerder geneigd zijn om van influencers te kopen. Bijkomend voordeel is dat de ROI van influencer programma’s op deze manier zich vertaalt in harde sales.

4. Interest based e-commerce

Het onderscheidende kenmerk van Facebook was altijd de interest based targeting. Maar tot op heden moest conversie altijd op eigen platforms gebeuren. Instagram Checkout verandert dit en voor merken veranderen hierdoor ook de spelregels. Neem Footlocker als voorbeeld. Een effectieve manier van social marketing  voor dit merk, is onderdeel te worden van de bestaande “sneaker culture”. Footlocker creërt hiervoor content op de eigen Instagram timeline, maar de ‘sneaker culture’ omvat meer dan dat. Binnen die cultuur heb je influencers, gebruiken en hashtags waarop je kunt aanhaken. Instagram Checkout geeft merken als Footlocker (op termijn) de mogelijkheid om door middel van interest targeting, influencer targeting en hashtag targeting in die sneaker cultuur terecht te komen. Een relevant aanbod, direct in een betrokken subcultuur. 

5. Experience commerce

Nike staat er om bekend dat het e-commerce naar een totaal ander niveau tilt. Met e-commerce innovaties in Facebook Messenger en door gebruik te maken van  AR maken ze van e-commerce een echte experience. De combinatie van AR en exclusieve drops bijvoorbeeld, leverde in het verleden Pokemon-achtige taferelen op. Facebook’s innovaties met AR in combinatie met Instagram Checkout zal dit alleen maar meer faciliteren. Daardoor zal experience commerce een grote vlucht gaat nemen.  

6. First party e-commerce

Custom audiences was altijd een paradepaardje van Facebook advertising. Hiermee kun je mensen (re-)targeten op basis van first party data. Instagram Checkout biedt hetzelfde. Hiermee wordt het straks wel heel laagdrempelig om mensen die je niet via traditionele kanalen weet te benaderen toch te bereiken met relevante boodschappen. 

8. Instagram Marketplace

Het is nog toekomstmuziek maar toch interessant om over te filosoferen. Wat gebeurt er wanneer Instagram Checkout transformeert naar een marketplace-model? Wat als Bol.com de op dit platform aangesloten webwinkels laat adverteren en verkopen via Checkout voor Instagram? Hoewel overkill hier op de loer ligt, ontstaat er een potentieel nieuw verdienmodel voor marketplaces. Kan Instagram Checkout hiermee de concurrentie met Amazon aan?

Een nieuw verdienmodel voor Facebook

Over nieuwe verdienmodellen gesproken: Instagram Checkout zou wel eens een lucratief verdienmodel voor Facebook kunnen worden. Wat als Facebook 10% inhoudt van iedere conversie via Instagram Checkout? Of zoals in app stores gebruikelijk is,30%? Je moet er niet aan denken welk omzetpotentieel zoiets voor Facebook brengt…

Instagram Checkout kan e-commerce behoorlijk gaan veranderen de komende jaren. Wij zijn benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen en  kijken uit naar de eerste pilots en resultaten.

 

Dit artikel is geschreven door Martin Kloos & Yannick Martens van Isobar

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Pim
Is Instagram echt serieus? Dan moeten ze wat doen aan de zoekmachine. Momenteel kun je maar op 1 hashtag zoeken, wat echt zeer ongebruiksvriendelijk is wanneer je specifiek wilt zoeken naar een bepaald product.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Kees
Als je geen Instagram gebruikt, dan valt het met die impact wel mee, hoor.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie