Overslaan en naar de inhoud gaan

Te weinig positieve resultaten e-commerce

E-commerce activiteiten zijn nog niet succesvol, zo blijkt uit de nieuwste ICT Barometer van Ernst & Young.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

65 procent van de 605 ondervraagden geeft aan dat e-commerce activiteiten slechts in beperkte mate succesvol zijn. En 13 procent antwoordt dat de activiteiten helemaal niet succesvol zijn. Dienstverleners en grote bedrijven (500+) boeken daarbij relatief het meeste succes. 'Dat slechts 12 procent van de ondervraagde directeuren/managers en professionals in de overheids- en not-for-profit-sector e-commerce echt succesvol vindt, benadrukt opnieuw dat de overheid innovatie niet op de prioriteitenlijst heeft', aldus Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership. De ICT Barometer maakt deel uit van de Leadership programma’s van Ernst & Young en is uitgevoerd door Interview-NSS onder 605 directeuren/managers en professionals.

related partner content for mobile comes here

Vrijwel alle organisaties maken op dit moment gebruik van een bepaalde vorm van e-commerce. Het elektronisch verstrekken en raadplegen van informatie over producten en diensten is inmiddels gemeengoed. Driekwart van de deelnemers aan het onderzoek maakt gebruik van elektronische inkoop. De helft past e-commerce toe bij de verkoop en zes op de tien heeft internet-achtige applicaties in gebruik voor klantondersteuning. Bovendien gebruikt de helft van de ondervraagden het internet om prijzen tussen leveranciers te vergelijken en orders te plaatsen. Dit is een stijging van bijna twintig procent ten opzichte van vier jaar geleden.

Driekwart van de ondervraagde directeuren/managers en professionals zoekt via het internet informatie over leveranciers. De drie belangrijkste valkuilen bij de implementatie van e-commerce zijn volgens hen een gebrekkige kwaliteit van de website (45 procent), een gebrekkige afstemming van de interne bedrijfsprocessen (41 procent) en het feit dat de producten of diensten niet geschikt zijn voor e-commerce (40 procent). Het is opmerkelijk dat veiligheid op dit moment in mindere mate als valkuil wordt gezien (24 procent). Veiligheid was voorheen één van de grootste knelpunten. Volgens Jacob Verschuur moeten bedrijven in 2005 voorrang geven aan de bouw van de nieuwe generatie websites (emotie en waarden tonen), alsmede CRM (elektronisch klantenbeheer) op de lijst van ICT-investeringen zetten.

De meeste ondervraagden hebben een voorkeur voor het online afnemen van overheidsdiensten zoals het aanvragen en verlengen van paspoort of rijbewijs of het aanvragen van vergunningen. Het is volgens Verschuur dan ook opmerkelijk dat dit nog niet mogelijk is. 'Dit dient voor de overheid dus uitdaging nummer 1 te worden als ICT en innovatie prioriteit hebben.' Alleen aangifte van een misdaad doet men liever niet via internet. Diensten zoals belastingaangifte en het aanvragen van informatie worden op dit moment al in belangrijke mate online afgehandeld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in