Merkwaarde Philips gedaald


Philips staat dit jaar in de wereldranglijst op de 56e plaats, terwijl het vorig jaar nog de 41e positie innam. De merkwaarde van Philips daalde volgens Interbrand van bijna 5,5 miljard dollar naar minder dan 5 miljard dollar. Het bureau berekent de merkwaarde als de huidige netto waarde van de toekomstige inkomsten.
Jane Yates, associate director van Interbrand, beweert dat Philips de merkwaardedaling voor een groot deel aan zichzelf te wijten heeft. 'Philips investeert te weinig in de merknaam. Het bedrijf weet de klant niet aan zich te binden. De daling in merkwaarde is een direct gevolg van slechte marketing.' De nieuwe Philips-topman Gerard Kleisterlee gaf tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers aan dat het marketingbeleid van Philips een belangrijk punt is op zijn agenda. Het elektronicaconcern nam hiertoe het mediabureau Carat International in de arm.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSFrisdrankproducent Coca-Cola is net als vorig jaar de aanvoerder van de merkenlijst vóór ICT-bedrijven Microsoft en IBM. De sterkste Nederlandse merken zijn Philips, Shell (nummer 77) en Heineken (82). Technologie- en dotcom-merken zijn de grote verliezers: Intel, Hewlett-Packard, Cisco Systems, Compaq, Dell en Apple verloren tussen de 11 tot 17 procent. Yahoo! en Amazon.com noteerden beide een merkwaardeverlies van 31 procent. (Bron: NRC Handelsblad)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid