Overslaan en naar de inhoud gaan

Mediabrands sterkste groeier in 2012

De mediabureaus die vallen onder het Mediabrands netwerk in Nederland, groeiden in 2012 gezamenlijk met 24 procent naar een netto omzet van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat rapporteert Recma, het Parijse onderzoeksbureau dat de Mediabureau-industrie wereldwijd monitort.

related partner content for mobile comes here

De groei binnen Mediabrands Nederland werd in 2012 voor het belangrijkste deel gedreven door UM. (UM werd in 2012 ook uitgeroepen tot Mediabureau van het Jaar.) De netto omzet die Recma rapporteert, is 409 miljoen. In 2011 was dat nog 284 miljoen (+44 procent).

Mediabrands verstevigt hiermee tweede positie. Vorig jaar was het aandeel 20 procent, dit jaar is dat 23 procent. Het door Recma opgegeven netto totaal van de netwerkbureaus steeg van 3978 miljoen in 2011 naar 4336 miljoen in 2012 (+9 procent).

GroupM staat in de rapportage van Recma nog altijd onaantastbaar bovenaan de lijst. Met een netto omzet van 1745 miljoen haalde het 40 procent uit de markt. Dat is 1 procent minder dan in 2011, toen het nog goed was voor 41 procent. Hetzelfde geldt voor Mindshare. Dat voert de lijst van alle bureaus aan met een afstand van 128 miljoen euro op nummer twee (MEC), maar verliest in 2012 wel een procent marktaandeel ten opzichte van 2011. De hele groep groeit met 7 procent, net iets minder dan het gemiddelde van 9 procent.

Na fusie nummer drie
De fusie van Publicis en Omnicom leidt in Nederland niet tot een media-inkoopgroep die zich kan meten met GroupM. Althans niet wanneer we de netto cijfers van Recma van 2012 als uitgangspunt nemen. Publicis (425 miljoen) en Omnicom (406 miljoen) consolideren op 831 miljoen euro en dat zou een derde positie opleveren na GroupM en Mediabrands. Publicis groeide in 2012 met 5 procent ten opzichte van 2011, onder de gemiddelde marktgroei derhalve. De groei moet overigens toegeschreven worden aan Starcom (o.a. door internationale win van het Heineken account). Omnicom bleef gelijk.

Het Dentsu Aegis netwerk wordt in dit virtuele rijtje teruggeworpen naar de vierde plaats, maar in 2012 was het netwerk met een netto omzet van 581 miljoen euro nog goed voor een derde plek.

Havas Media Groep groeit in 2012 iets sterker dan gemiddeld: plus 11 procent. In de nieuwe situatie – dus na de fusie van Publicis en Omnicom - wordt de afstand tot het ‘volgende’ netwerk groter. De omzet van Dentsu Aegis is bijna drie keer zo groot als de 198 miljoen euro van Havas.

Klik om te vergroten:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in