Overslaan en naar de inhoud gaan

Ik voelde me vies na de vertoning van de '100 jaar Vea'-film

De duistere middeleeuwen van het vak liggen ver achter ons. Dacht ik....
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Laatst ontving ik een uitnodiging voor 100 jaar Vea. Nu houd ik zielsveel van dit vak. Toch ben ik ben niet gegaan. Ik heb ’t niet zo op reclamefeestjes. Een traumaatje van vroeger.

Lang geleden werd ik als bestuurslid van de ADCN gevraagd mee te denken over een geschikte locatie voor de uitreiking van de Lampen. Het Concertgebouw viel af.

related partner content for mobile comes here

Het jaar ervoor was het Lampenfestijn namelijk uitgelopen op een hoogmis van masculiene platheid. Toen de heren creatieven het Concertgebouw ’s nachts meer dood dan levend achterlieten, droop het testosteron langs haar monumentale muren. Het sijpelde sissend op de nog smeulende peuken in het hoogpolige tapijt.

Nee, we waren niet meer welkom. Begrijpelijk.

Blanke mannen


Gelukkig liggen de duistere middeleeuwen van het vak ver achter ons. En leven we inmiddels in meer feminiene reclametijden. Tenminste, dat dacht ik. Totdat van de week de film  'De kunst van het verleiden' ter ere van 100 jaar Vea werd vertoond. In een 100 minuten durend epos werd de genodigden duidelijk gemaakt dat de afgelopen eeuw uitsluitend blanke mannen de dienst uitmaakten in het vak.

'De kunst van het verleiden' ter ere van 100 jaar Vea werd vertoond. In een 100 minuten durend epos werd de genodigden duidelijk gemaakt dat de afgelopen eeuw uitsluitend blanke mannen de dienst uitmaakten in het vak.

ter ere van 100 jaar Vea werd vertoond. In een 100 minuten durend epos werd de genodigden duidelijk gemaakt dat de afgelopen eeuw uitsluitend blanke mannen de dienst uitmaakten in het vak.

Nu weet ik niet of er die avond weer sigaretten zijn gedoofd in het tapijt. Al kan ik me voorstellen dat de aanwezige reclamevrouwen zich gevoeld moeten hebben als uitgetrapte peuken. Terwijl er in het Vea-bestuur toch twee zeer bekwame vakgenoten zitten zonder piemel.

Ik voelde me nu net zo vies als na die uitreiking in Het Concertgebouw. Ik wilde nog maar één ding: douchen. Toen ik afgedroogd en wel voor de spiegel stond, trok het schaamrood lang de kaken omhoog. Ik zag een blank reclamemens. Met een piemel. Een traan biggelde over m’n wang.

Ik troostte me met de gedachte dat er vast een vrouw opstaat die een film maakt over 100 fantastische reclamevrouwen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in