Overslaan en naar de inhoud gaan

Burger verwacht meer online diensten van gemeente

Gemeenten zouden de mogelijkheden van internet beter kunnen benutten. Internetters verwachten met name van burgerzaken, zoals het aanvragen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek door MetrixLab onder 738 internetgebruikers in opdracht van de gemeente Rotterdam. Rotterdam.nl wil op basis van dit onderzoek de gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit van haar website evalueren en verbeteren, en de dienstverlening via de site beter afstemmen op de wensen van de bezoekers.

related partner content for mobile comes here

De bezoeker van een gemeentelijke website is veelal op zoek naar informatie op het gebied van burgerzaken en gemeentebestuur, maar vaak ook over uitgaan, evenementen en informatie over de stad zelf. Een gemeentelijke website heeft in de ogen van haar bezoekers dus een zeer brede functie te vervullen.

Een aantal zaken zou men bij voorkeur via internet willen afhandelen. Het aanvragen of verlengen van persoonlijke documenten (rijbewijs, paspoort, uittreksel) via internet wordt veruit het vaakst genoemd (26 procent), gevolgd door verhuizingen (9 procent) en het aanvragen van formulieren of brochures (9 procent). Ook zou 7 procent klachten bij voorkeur via internet insturen en afhandelen. Het zijn dus met name zaken waarvoor men normaal gesproken naar het gemeentehuis moet waarmee gemeenten hun dienstverlening kunnen verbeteren.

Naast de aanwezigheid van de betreffende functionaliteiten is de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van deze on line diensten minstens even belangrijk.

Het gemak van on line dienstverlening heeft echter wel zijn grenzen. Zo zou men wel on line een nieuw paspoort willen aanvragen, maar men haalt hem dantoch het liefst zelf op bij het gemeentehuis. Dat lijkt toch het veiligst. Ook is men zeer terughoudend als het gaat om emotionele aangelegenheden, zoals aangifte doen van een geboorte of een echtscheiding. De informatie hierover verwacht men op internet, maar afhandelen doet men liever via het gemeenteloket.

Een andere begrenzing vormt de samenstelling van de internetbevolking. Nog steeds zijn allochtonen en lager opleiden daarin ondervertegenwoordigd. Vooral voor deze groepen is het belangrijk dat het gemeentehuis ook fysiek, per post en per telefoon toegankelijk blijft.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in