Overslaan en naar de inhoud gaan

Het toegevoegde effect van Digital Out of Home

De digital out of home bestedingen stijgen. Maar wat is nu eigenlijk het toegevoegde effect van digital out of home? Dat onderzochten we.
Partner
Clear Channel

Clear Channel Nederland is onderdeel van een van ’s werelds grootste buitenreclamebedrijven. Met ons netwerk van ruim 450 digitale schermen en 18.000 reclameobjecten zijn we zichtbaar in 300 gemeentes verspreid door heel Nederland. Je vindt ons op straat, maar ook in parkeergarages en op scholen. Als Platform for Brands helpen wij enerzijds onze adverteerders hun mediadoelstellingen te verwezenlijken. Anderzijds leveren we als Platform for Good  een positieve impact op de wereld om ons heen.

DOOH Skuumkoope
DOOH Skuumkoope

In de eerste helft van 2023 zijn de out of home (OOH) bestedingen met 9% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze groei wordt grotendeels veroorzaakt door de groei van digital (+24%). Met deze stijgende vraag blijft ook het aanbod van digitale schermen op straat sterk groeien. Maar wat is nu eigenlijk het toegevoegde effect van digital out of home? Dat onderzochten we in samenwerking met onderzoeksbureau Validators, IPG Mediabrands (Rapport), Dentsu (Posterscope) en Lidl aan de hand van effectmetingen voor de merken Amazon Prime, Lidl SilverCrest en Texels Skuumkoppe 0.0. Er zijn campagne effectmetingen uitgevoerd om inzicht te verkrijgen in de toegevoegde waarde van digital out of home (DOOH) advertenties op statische out of home (OOH) advertenties.

Uitingen Effectmetingen

Sterkere mening bij hogere contactfrequentie

De groep die (meerdere malen) in aanraking is geweest met de campagne heeft een sterkere mening gekregen over de campagne. De DOOH campagnes worden bij een hogere contactfrequentie beoordeeld als plezieriger om naar te kijken (tot +14%), verrassender (tot +9%), interessanter (tot +11%), opvallender (tot +11%) en aansprekender (tot +9%). Als we naar de waardering van de campagnes kijken zien we dat de groep die in aanraking is geweest met OOH+DOOH tot +12% hoger scoort in vergelijking tot de groep die alleen in aanraking is geweest met OOH. 

Bijdrage van DOOH op campagneherkenning en bekendheid proposities

Van de respondenten die aangeven dat ze de campagne gezien hebben, heeft de grootste groep zowel de OOH als DOOH gezien. DOOH heeft een afzonderlijke bijdrage van 25% op de totale herkenning van de campagne. DOOH heeft dus niet alleen een positief effect op de campagne-evaluatie, maar ook een complementair effect op de herkenning van de campagne. Daarnaast laat de groep die zowel OOH als DOOH heeft gezien een significante stijging zien op de bekendheid van de proposities van alle drie de merken (tot +23%).

Wil je meer informatie over deze case? Neem contact op met Karel Stoel, via karel.stoel@clearchannel.nl.

Onderzoeksopzet

Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Validators. Er zijn drie campagne effectstudies uitgevoerd waarmee inzicht is verkregen in de toegevoegde waarde van DOOH advertenties op OOH-advertenties. Direct na afloop van de campagne zijn de metingen uitgevoerd. Op basis van de mate van blootstelling ontstonden de volgende groepen: non-exposed (1), exposed OOH (2) en exposed OOH+DOOH (3). De respondenten waren woonachtig in het postcodegebied waar de campagne werd ingezet en lieten een goede verdeling zien op geslacht, leeftijd en opleiding.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Clear Channel

Clear Channel Nederland is onderdeel van een van ’s werelds grootste buitenreclamebedrijven. Met ons netwerk van ruim 450 digitale schermen en 18.000 reclameobjecten zijn we zichtbaar in 300 gemeentes verspreid door heel Nederland. Je vindt ons op straat, maar ook in parkeergarages en op scholen. Als Platform for Brands helpen wij enerzijds onze adverteerders hun mediadoelstellingen te verwezenlijken. Anderzijds leveren we als Platform for Good  een positieve impact op de wereld om ons heen.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in