Overslaan en naar de inhoud gaan

Een website voor blinde hardlopers

Een website voor blinde hardlopers. Hoe dan? Het antwoord ligt in het maken van een digitoegankelijke website.
Partner
ZIGT

ZIGT - media en marketing agency. Met data, media, creatie en tech bouwt ZIGT merken, informeert mensen en maakt omzet. ZIGT denkt strategisch, maar pakt aan met de poten in de klei; onafhankelijk en vrij om de beste keuzes te maken. Samen op zoek naar het onbenut potentieel in merken én mensen. Vrijheid en groei staan centraal - Freedom to Grow. 

Runningblind
Runningblind

Hoe maak je een website voor mensen met een visuele beperking? Door hem zo te bouwen dat voorleessoftware er lekker op gaat. En op zo’n manier dat je hem zonder muis kunt gebruiken. En dat contrasten goed zijn. Om maar wat te noemen.

Digitoegankelijkheid

Digitoegankelijkheid – dat is de term ervoor – is een goede zaak. Eigenlijk zou het moeten zijn dat iedereen, dus ook mensen met een visuele (of andere) beperking gebruik kunnen maken van websites. Helaas is dat vaak nog niet het geval. Voorleessoftware struikelt en toetsenbordnavigatie verdwaalt hopeloos. Echt digitoegankelijk ontwerpen en bouwen is namelijk lastig.

De overheid is sinds 2018 verplicht om online middelen digitoeganklijk te maken. Omdat ZIGT vaak voor overheidsorganisaties werkt, bouwen we in principe digitoegankelijk. Daarom waren wij de juiste partij om de nieuwe website van Running Blind te ontwikkelen.

Hardlopen met buddy

Running Blind is een organisatie die zoveel mogelijk mensen met een visuele beperking aan het lopen wil krijgen. Hardlopen als je blind of slechtziend bent kan prima, als je met een buddy loopt. Running Blind heeft in de 15 jaar van haar bestaan veel kennis opgedaan. Het overdragen van deze kennis en het enthousiast maken van toekomstige lopers waren dan ook de belangrijkste doelen van de te bouwen website.

Samen met de mensen van Running Blind gingen de designers aan het werk. Contrast in het ontwerp werd gecheckt: zwart-wit was goed, donkergrijs-wit was beter. We implementeerden het lettertype Atkinson Hyperledgible; een font dat ontwikkeld is door het Braille Instituut. Vervolgens gingen de developers aan de slag: zij maakten een kraakheldere interne hiërarchie zodat er moeiteloos zonder muis genavigeerd zou kunnen worden.

Lettertype Atkinson Hyperlegible: beter leesbaar voor slechtzienden
Lettertype Atkinson Hyperlegible: beter leesbaar voor slechtzienden

Hoewel we vaker digitoegankelijk bouwen, was het deze keer toch spannend om de website voor de testfase op te leveren. Zowel de voorkant als de achterkant zou grondig getest worden door mensen van Running Blind. Dan knijp je hem toch een beetje.

The proof of the pudding

Het ging goed. De website slaagde met vlag en wimpel voor de test: hij bleek uitstekend gebruikt te worden door mensen met uiteenlopende visuele beperkingen. 

Running Blind is blij. Het is een fijn platform om kennis te delen en waar lopers en buddies zich – volkomen AVG-proof – kunnen aanmelden.

Wij ook blij. Het blijkt dat we het echt kunnen: digitoegankelijk bouwen. Lang leve inclusiviteit!

runningblind.nl

website-preview

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
ZIGT

ZIGT - media en marketing agency. Met data, media, creatie en tech bouwt ZIGT merken, informeert mensen en maakt omzet. ZIGT denkt strategisch, maar pakt aan met de poten in de klei; onafhankelijk en vrij om de beste keuzes te maken. Samen op zoek naar het onbenut potentieel in merken én mensen. Vrijheid en groei staan centraal - Freedom to Grow. 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in