Je begon in 2012 op het Rokin, daarna krap een jaar aan de Jacob van Lennepkade in Amsterdam. Binnen 2 jaar 3 nieuwe locaties, je groeit kennelijk snel uit je jas…
Wouter Glaser: ‘We zitten nu op 5 fte’s, en ik ben voor dit jaar nog op zoek naar 2 nieuwe, we groeien inderdaad snel.’
Het nieuwe kantoor bevindt zich op de ‘reclameboulevard’, tussen Ogilvy en TBWA. Zoek je meer aansluiting bij de reclame?
‘Glasnost kan als een kameleon in een bedrijf opgaan om zo het bedrijf of de product/dienst in de markt te zetten. We combineren creatieve ideeën met strategische kennis en zijn daardoor geen PR- maar een communicatiebureau. Ik zie vaak in samenwerkingen dat een reclamebureau een gaaf creatief concept neerzet, maar strategisch in PR geen overlevingskans heeft. Het eerder aanhaken in het creatieve proces en ons daarbij de juiste haakjes te laten verzinnen, maakt campagnes nog veel effectiever.’
Wat waren de afgelopen 2 jaar de grootste successen?
‘Binnen een half jaar al werken voor klanten als Stage Entertainment, VVN en Rabobank. Na zes maanden was het bedrijf zo hard gegroeid dat er een tweede persoon bij moest komen. VVN werd een grote klant, drankmerken Russian Standard en Jägermeister legden werk neer en er kwam ruimte voor een derde consultant. We wonnen de pitch bij Reckitt-Benckizer, en mochten voor Vanish en Scholl aan de slag. Daarna Ebay. We wonnen pitches voor Danone en laatst Vodafone. En voor VVN ontwikkelden we een verkeersexamen app, die de meest succesvolle educatieve app ooit werd met 100.000 downloads.’
Gaat er ook wel eens iets niet goed?
‘Als communicatiebureau moet je drie keer presteren: eerst moet je je klant overtuigen van een creatief idee en mee laten gaan in je strategie, daarna moet je de beïnvloeder overtuigen en tot slot een positieve boodschap losmaken. Niet elk merk leent zich daarvoor.’
Waar ben je dan niet zo goed in?
‘Als ik een ding heb geleerd, is het om vaker nee te zeggen. Uiteindelijk gaat het niet om de budget van de klant, maar of iets verhalend te maken is. Dat zijn meestal productintroducties van A-merken, NGO's en startups die een bijzondere innovatie hebben. Klanten die niet in die categorieën vallen nemen we niet meer aan. Je kunt niet waarmaken wat ze verwachten.’
Welke trends zie je als je kijkt naar marketing, pr en social media?
‘Bloggers betalen is geen taboe meer. Zodra er minder content is, zoals bij een fast moving consumer good, is een blogcampagne ingestoken vanuit storytelling geen gek idee. Al blijven wij er bij dat als je een goede marketing pr-campagne uitvoert met een buzzable product of bedrijf, dat je dit op content en nieuwswaarde moet bereiken, en niet op euro’s. Verder zien we dat de beïnvloeders veranderen. Een blogger van 26 heeft soms meer bereik dan een artikel in een groot dagblad op pagina 50. Maar, en dat blijft vooralsnog zo: wil je wereldnieuws zijn in Nederland, kun je nooit om TV en kranten heen.’
Sabre Award
Wat staat er voor de rest van dit jaar allemaal nog op stapel?
‘Janiek Braaksma werd verdiend partner in januari, na een jaar bikkelen met z’n tweeën. We gaan nog een aantal campagnes doen voor de klanten, waar ik helaas nog niet teveel over kan en mag uitweiden. En ik vlieg nu naar London omdat we genomineerd zijn in de categorie global van de Sabre Awards, voor een campagne van Rabobank International.’ [update: helaas bleef het bij een nominatie]
En wat betekent dat allemaal voor de omzet dit jaar?
‘Een voorzichtige omzetverwachting voor 2014 kan ik wel geven, zo’n 750.000 euro.’