‘Het volstaat niet meer om met powerpoints langs de deur te gaan’, vindt Marco Gijsen, verantwoordelijk voor brand partnerships bij mediabedrijf BrandDeli. ‘We hebben zoveel te laten zien, dat verdient een groter podium.’
Indoor festivalterrein
Hij presenteert donderdag het allereerste BrandDeli Festival. Het vindt plaats in de loods onder het kantoor van het mediabedrijf. Dat is omgetoverd tot een echt indoor festivalterrein met foodtrucks, picknicktafels en een muziek. Alle zomertrends zijn aanwezig: BrandDeli-medewerkers dragen glitterhaarbanden en korte broeken en op het podium ligt een grote opblaasflamingo.
Het is bijna zo ver, ons #branddelifestival2017 gaat om half 3 van start! Zien we je zo? pic.twitter.com/TvL7QkEQPP
— branddelifestival (@branddelifest) May 11, 2017
Succesverhalen
Die middag presenteren medewerkers en klanten de succesverhalen van het bedrijf. Zo vertelt Kenneth Ruigrok van Mars dat hij samen met BrandDeli voor petcare voor het eerst aan de slag ging met kindermarketing. En Henk van Meerkerk van Fox Sports presenteert een case waarin Fox en BrandDeli virtuele cameratechniek bij voetbalwedstrijden gebruiken.
Twitter als partner
Er is speciale aandacht voor Twitter. Sinds begin dit jaar is BrandDeli namelijk exclusief verkooppartner van Twitter in de Nederlandse markt. Het Nederlandse kantoor van Twitter werd vorig jaar gesloten na internationale herstructureringsplannen. Vier medewerkers (binnenkort komt nummer vijf erbij) van Twitter zitten nu in het pand van het mediabedrijf. Dankzij deze samenwerking kan BrandDeli tv en het sociale medium combineren in campagnes.
Negatief in het nieuws
Een samenwerking met Twitter, is dat wel zo’n goed idee? Reorganisaties, kantoren die sluiten en dalende advertentieverkoop: het lijkt niet goed te gaan met het medium. Twitter worstelt al een tijdje met de concurrentie van onder meer Facebook, YouTube en Snapchat. Barry Collins (Twitter EMEA) staat op het podium om te vertellen dat het ondanks al het negatieve nieuws juist de goede kant op gaat.
Relevanter dan ooit
‘Twitter was nog nooit zo relevant als vandaag’, zegt de Ierse salesdirecteur. ‘Twitter is waar mensen delen en zien wat er gebeurt in de wereld, het is een sociaal- en een nieuwsmedium. "Twitter is what's happening". Wat er op het platform gebeurt, wordt besproken in alle belangrijke nieuws- en entertainmentprogramma’s. Iedereen die ertoe doet zit op Twitter: van Donald Trump tot Katy Perry en de Paus.’
De omzet daalt, maar het aantal actieve gebruikers groeit. Twitter heeft in het eerste kwartaal van 2017 de sterkste groei genoteerd in het aantal actieve gebruikers in twee jaar tijd (+14%). In de eerste drie maanden van 2017 groeide het aantal gebruikers dat minstens één keer per maand inlogde naar 319 miljoen (plus 9 miljoen gebruikers).
@BarryCollins neemt het publiek mee in het stijgende aantal gebruikers van twitter tussen q1'16 en q1'17 #branddelifestival2017 pic.twitter.com/ElQwG7Xllc
— branddelifestival (@branddelifest) May 11, 2017
Volgens Collins komt dit door allerlei verbeteringen aan het medium. Denk aan vernieuwingen op de tijdlijn (je ziet als eerste relevante tweets die je gemist hebt, gebruikersnamen tellen niet meer mee in de 140-tekenlimiet) en de mogelijkheid om een livevideostream te beginnen.
Combinatie Twitter en tv
‘Meer actieve dagelijkse gebruikers, daar heb je iets aan als adverteerder’, vindt Collins. ‘Wie nog niet overtuigd is: onze advertentiekosten zijn met 60 procent gedaald dit jaar. Vervelend voor ons, maar positief voor jouw return-on-investment.’
Bij BrandDeli willen ze vaker aan de slag met de combinatie Twitter en televisie. Omdat de twee pas net samenwerken, presenteren Susanne Stolwijk (account director Twitter) en Kirby Beckman (stragetigsch en creatief manager bij BrandDeli) een deels fictieve case voor Tommy Hilfiger, waarin tv en Twitter elkaar versterken.
Twitter en @BrandDeli_NL wonen samen en leven nog lang en gelukkig. Toch? Leer over de waarde van onze samenwerking! #branddelifestival2017 pic.twitter.com/XJ3lzG3KBT
— branddelifestival (@branddelifest) May 10, 2017
Bij meer klanten aan tafel
Collins denkt dat de advertentieverkoop van Twitter zal stijgen dankzij BrandDeli. ‘Dankzij deze partner zitten we nu bij meer klanten aan tafel dan voorheen, toen we een zelfstandig kantoor hadden. Tv en Twitter zijn een goede combinatie. Er wordt volop gesproken op Twitter over bijvoorbeeld voetbalwedstrijden, tv-programma’s als Boer zoekt vrouw en het Songfestival.’
"Be what people are talking about" @BarryCollins over de waarde van twitter voor merken #branddelifestival2017 pic.twitter.com/SCkg01D451
— branddelifestival (@branddelifest) May 11, 2017
Twitter laat bedrijven ook steeds vaker live video uitzenden via het platform. Zo kun je live American football kijken en ook de verkiezingsuitslag en de inauguratie van Donald Trump waren rechtstreeks te volgen via het platform. Daarnaast lanceert Twitter samen met Bloomberg een live nieuwskanaal. Met BrandDeli biedt Twitter dit soort videouitzendingen en combinaties van tv- en onlinereclame ook aan Nederlandse adverteerders.