Bol.com wil zich vanaf nu positioneren als hét online modeplatform en heeft de samenwerking gezocht met Linda. De september editie van het magazine dat morgen in de winkel ligt, heeft een speciale ‘Mode.gids’ bijgesloten. Dit markeert direct de start van de samenwerking tussen de twee merken. Voor dit partnership gaat Bol.com de kanalen van Linda en Talpa Network fors inzetten.
Naast het honderd pagina’s tellende modenummer zijn er printuitingen in Linda-magazine, winacties, eigen geproduceerde video’s en een banner- en social campagne. Onderdeel van de campagne is ook een activatie met de ‘bolkadot’ jurk, van ontwerper Claes Iversen.
Sales director Kiki Maaskant van Linda: ‘Begin dit jaar zijn we in contact gekomen met bol.com, omdat zij graag via Linda de vrouwelijke doelgroep wilden bereiken. We zijn tot een brede strategische samenwerking gekomen – ook met medewerking van Dentsu Aegis Network - met als doel het vergroten van traffic en bekendheid met inspiratie en aspiratie in de categorieën mode, wonen, kids, beauty & feestdagen. En onder het motto: voor alle leuke vrouwen van Nederland.’
Lokale partijen de ruimte geven
Over de stap van Bol.com om zich te positioneren als hét online modeplatform, zegt chief marketing officer Boukje Taphoorn dat ‘al 21 jaar continue wordt gekeken’ naar waar de klant behoefte aan heeft. ‘We zagen in onze search data nu al jaren dat klanten bij ons zochten naar kleding, dus dat ze dat eigenlijk al verwachten bij ons te kunnen vinden. Het is dus logisch dat we lokale partijen de ruimte hebben gegeven om ook via ons platform te gaan verkopen. En dat maken we graag bekend bij onze klanten.’
Bol.com is de grootste marketplace van Nederland, toch is er veel concurrentie in fashion. Maar volgens Taphoorn kun je door heel goed te luisteren naar de wensen van de klant en data, technologie en creativiteit hand in hand te laten gaan de ambitie waarmaken.
‘We hebben zoveel data, we zien precies hoe we het dagelijks leven van onze klanten net weer een beetje makkelijker kunnen maken, waar behoefte aan is. Door de uitbreiding van het modeplatform brengen we alle voordelen van winkelen bij bol.com ook naar deze categorie. Onze campagnes, en in dit geval ook deze samenwerking met Linda., brengen dat met een knipoog en humor onder de aandacht.’
Bolkadot jurk
Het Linda-september-issue belicht de trends en mode voor komend najaar met modeshoots, shoppingpagina’s, trends van de Linda-stylisten, beautyproducten, et cetera. Maaskant: ‘Met een mooie mix van merken, prijsklassen voor alle type vrouwen. Alle items uit de Mode.gids zijn direct te koop bij bol.com. Daarnaast zullen we de “wil-je-hebben lijstjes” het hele najaar door online blijven delen op Linda.nl, onze sociale kanalen en in het magazine met de thema’s mode, wonen en feestdagen.’
De bolkadot jurk van Claes Iversen is misschien wel de highlight van de campagne. Bettina Holwerda is erin te zien op de cover van de Mode.gids waar ze samen met man Jim Bakkum op staat en vanaf vandaag is de jurk exclusief te koop bij bol.com voor bijna zestig euro.
‘Ter promotie van dit jurkje hebben we een speciaal filmpje gemaakt waarin we allerlei verschillende vrouwen laten zien die dit jurkje dragen: groot, klein, lang, kort, stoer, soft, oud, jong en met verschillende afkomst’, legt Maaskant uit. ‘Hiermee benadrukken we dat bol.com de winkel voor iedereen is en dat bij Linda ook echt iedereen meedoet. Deze video zetten we breed in via het Talpa Netwerk. Parallel hieraan hebben we van de covershoot een video gemaakt om duidelijk te maken dat de nieuwe modegids in de winkel ligt. Deze gaan we online verspreiden. Diverse Talpa tv-programma’s gaan ook aandacht besteden aan de jurk.’
Hollands en met een knipoog
Maaskant zegt dat Linda en Bol.com goed bij elkaar passen, omdat ze merkwaarden delen: Hollands, voor iedereen, herkenbaar en altijd met een knipoog.’
Taphoorn noemt het een logische keuze om de samenwerking met Linda te zoeken. ‘De formule van Linda is uniek als het gaat om kwaliteit en creativiteit.’
Bol.com gaat de campagne van Linda aanvullen met content op de eigen site. ‘Ook hebben we campagnes ontwikkeld voor tv, online video en andere kanalen om Nederland en België op de hoogte te brengen van het ruime assortiment op ons modeplatform.’