Veel consumenten die zich eerst oriënteren voordat ze een aankoop doen gebruiken vaker de website van een retailer dan een zoekmachine, (37 procent tegenover 29 procent). Dit blijkt uit onderzoek van Market Tree LLC onder Nederlandse en Vlaamse respondenten (juli 2016).
De sterke online positie van retailers in de oriëntatiefase van consumenten biedt volgens bol.com dus kansen voor fabrikanten, leveranciers en andere winkeliers.
Bol.com wil hen met de afdeling Marketing & Media Services helpen met het promoten van hun producten. Voor klanten houdt dit in dat ze alleen advertenties te zien krijgen die relevant voor hen zijn.
Ruim 50 procent van de online zoektochten die bij retailers starten, gaat via bol.com, meldt de online retailer.
Kennis over customer journey
Margaret Versteden, directeur marketing & platform innovation, zegt dat bol.com veel kennis heeft over de online ‘customer journey’ en dat bol.com dit graag wil delen met leveranciers, fabrikanten en verkooppartners. ‘Het inzetten van advertenties doen we op een zeer meetbare en schaalbare manier, zodat je als adverteerder budgetten optimaal inzet en op ieder moment kunt evalueren en bijsturen.’
Verschillende vormen
Voor iedere fase in de ‘customer journey’ is er een advertentievorm. Bol.com kan bedrijven ondersteunen bij productintroducties, informeren van consumenten, of creëren van bereik voor het merkverhaal of het vergroten van brand engagement.
Eén van de andere advertentievormen is bol.com ‘sponsored products’. Door dit in te zetten wordt een gegarandeerde positie tussen de top 3 zoekresultaten gecreëerd.
Bedrijven kunnen ook kiezen voor display advertising en adverteren via brandpages, nieuwsbrieven, online magazines en weblogs in combinatie met socialemedia-inzet.
Bol.com werkt met Marketing & Media Services samen met de Ahold Delhaize Marketing & Media Groep. Eerder had Tijdschrift voor Marketing een interview over deze nieuwe afdeling binnen Ahold, met directeur Alfred Levi (premium content).
Bol.com is deze dienst inmiddels gestart met onder andere L’Oréal, Philips, Brabantia, Miele en Rituals.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!