Het kan je niet zijn ontgaan; afgelopen dinsdag 2 juni was het Black Out Tuesday. De volledige Instagram-tijdlijn stond op deze dag niet, zoals normaal gesproken, gevuld met foto’s van influencers en video’s van de nieuwste producten van je favoriete make-up-, auto- of kledingmerk. Hoe ver je ook scrolde, vrijwel elke Instagram-post bestond uit een zwart vlak met daarbij in ieder geval de hashtag; #BlackOutTuesday.
De zwarte Amerikaan George Floyd kwam op 25 mei 2020 om het leven doordat een witte politieagent minutenlang zijn knie op de nek van Floyd drukte. Deze gebeurtenis was de aanleiding voor de black out die onder andere op social media werd getoond.
De muziekindustrie begon het initiatief. Op dinsdag 2 juni werd er niet gepost op social media, gewerkt of gepubliceerd. Dit maakte het geen vrije dag, het werd een dag waarop er werd gereflecteerd. Met #BlackOutTuesday werd iedereen opgeroepen om de tijd te nemen om zichzelf te educaten. Wat is jouw positie en wat kun je doen om racisme tegen te gaan? De hashtag werd niet alleen door de muziekindustrie gebruikt. Grote namen als Rihanna en Katy Perry plaatsten het vlak, waarna de hashtag zich snel over het internet verspreidde en iedereen zijn steun betuigde.
De hashtag #BlackLivesMatter werd ook hier en daar ingezet. Dit was daarentegen niet de bedoeling, aangezien deze hashtag echt wordt gezien als een manier om meer te weten te komen over anti-racisme, verslag van de verschillende protesten en het verdere nieuws dat er rondom deze beweging wordt gedeeld. De hashtag #BlackOutTuesday was er om je steun mee te betuigen, #BlackLivesMatter is er nu om je in te lezen en bewust te worden van het feit dat zwarte mensen al eeuwenlang en tot op de dag van vandaag nog steeds moeten vechten voor basale mensenrechten en dat het nu echt tijd is voor verandering.
Dorst & Lesser, gespecialiseerd in de creatie van social media strategieën en content, kiest wekelijks de viral van de week.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!