Het bioscoopbezoek bleef in 2018 steken op 35,72 miljoen. Dat is een daling van 0,8 procent ten opzichte van 2017 (36,00 miljoen bezoekers). Aangezien de bioscoopbranche de tarieven verhoogde, steeg de recette in 2018 wel. (De gemiddelde ticketprijs steeg naar 8,75 euro, een verhoging van 4,3 procent ten opzichte van 2017.) De totale omzet uit kaartverkoop kwam in 2018 uit op 312,41 miljoen euro, een groei van 3,5 procent in vergelijking met 2017. Het gemiddeld aantal bezoeken per hoofd van de bevolking bleef met 2,1 vrijwel gelijk aan dat van 2017.
In het begin van het jaar zag het er niet zo rooskleurig uit. De start was moeizaam, het bioscoopbezoek bleef achter. Door het WK voetbal, de zeer hete zomer en het ontbreken van grote blockbusters leek de branche, net als vier jaar geleden, aan het einde van de zomer nog af te stevenen op een forse daling van het aantal bezoekers.
Sterk najaar
Een sterk najaar bracht redding, zo melden Filmdistributeurs Nederland (FDN) en Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF). ‘Opvallend zijn de successen van de muziekfilms dit jaar, Bohemian Rhapsody (1,33 miljoen bezoekers, zie trailer), Mamma Mia! Here We Go Again (964 duizend bezoekers en A Star is Born (559 duizend bezoekers) trokken veel niet-frequente (extra) bezoekers naar de bioscopen.’
Bioscopen en filmtheaters verwachten steeds nieuwe bezoekers te blijven bereiken. ‘Zeker gezien de verwachte sterke releases in 2019 verwachten we een continuering van de groei van de afgelopen jaren.’
Nederlands product
Bon Bini Holland 2 (zie trailer hieronder) was met 406 duizend bezoekers in 2018 de best bezocht Nederlandse film. (Zie top 20 best bezochte films onderaan.)
Het aantal bezoeken aan de Nederlandse film sloot in 2018 af met een daling van 0,8 procent in het marktaandeel op basis van bezoek (van 12 naar 11,2 procent). In totaal werden er in 2018 circa 4,0 miljoen bezoeken geregistreerd voor een Nederlandse film in de bioscoop of het filmtheater. Daarmee zet de trend van een dalend 'NL-marktaandeel' voort. Vijf jaar geleden kon de Nederlandse film nog bogen op een marktaandeel van een vijfde.
De top drie De titels ‘Bankier van het Verzet’ en ‘Doris’ waren de best bezochte Nederlandse films na Bon Bini Holland 2 met respectievelijk 406 duizend en 364 duizend bezoeken.
Luxe experience-stoelen
FDN en VNBF melden dat exploitanten en distributeurs veel investeren voor de groei van het aantal bezoekers, onder andere door de introductie van nieuwe technieken en (marketing)concepten, renovaties en nieuwbouw.
‘Het afgelopen jaar kenmerkt zich met name door investeringen in zitcomfort; met onder andere DeLuxe-, VIP-, 4DX- en 4DM stoelen is het bezoek aan de film in de bioscoop of het filmtheater een echte ervaring. Ook zijn wederom investeringen in nieuwe technieken en concepten bij bioscopen en filmtheaters, zowel wat beeld als geluid betreft, gedaan.’
Wel mínder stoelen
Verder melden FDN en VNBF dat in 2018 14 extra zalen zijn geopend. Het totale stoelenaantal nam, mede door bovenstaande investeringen in nieuwe stoelen met meer ruimte per stoel, voor het eerst in 10 jaar af met een kleine 3 duizend stoelen ten opzichte van 2017.
Top 20 best bezochte bioscoopfilms 2018
1 Bohemian Rhapsody: 1.329.974 bezoekers
2 Mamma Mia! Here We Go Again: 963.895 bezoekers
3 Fantastic Beasts: The Crimes Of Grindelwald (3D): 905.488 bezoekers
4 Avengers: Infinity War (3D): 874.537 bezoekers
5 Incredibles 2 (3D): 851.590 bezoekers
6 Jurassic World: Fallen Kingdom (3D): 805.263
7 Black Panther (3D): 775.084 bezoekers
8 Mission: Impossible - Fallout (3D): 636.704
9 Fifty Shades Freed: 604.816 bezoekers
10 Hotel Transsylvanië 3 (3D): 565.652 bezoekers
11 A Star Is Born: 558.890 bezoekers
12 Ferdinand (3D): 525.270 bezoekers
13 Johnny English Strikes Again: 508.337 bezoekers
14 Venom (3D): 467.319 bezoekers
15 Deadpool 2: 461.856 bezoekers
16 Jumanji: Welcome to the Jungle (3D): 459.821 bezoekers
17 The Grinch (3D): 457.565 bezoekers
18 Peter Rabbit: 456.621 bezoekers
19 Smallfoot (3D): 432.467 bezoekers
20 Bon Bini Holland 2: 406.430 bezoekers
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!