De Autoriteit Consument en Markt (ACM) beslist niet meer voor het einde van het jaar of DPG Media RTL Nederland mag overnemen. Dat melden ingewijden aan Adformatie.
De toezichthouder heeft nog te veel vragen over met name de journalistieke arbeidsmarkt en pluriformiteit rond de overname. Deze punten zouden nu het zwaarst wegen in het oordeel. De overname zou in ieder geval niet kunnen doorgaan zonder dat de betrokken partijen met remedies komen. Ofwel, zelf met voorstellen om de overname mogelijk te maken, bijvoorbeeld door onderdelen te verkopen.
Extra kritisch
De ACM kijkt extra kritisch naar zowel de pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten als de journalistieke arbeidsmarkt. Dat weegt momenteel zwaarder voor de toezichthouder dan de te grote macht op de advertentiemarkt, waar Mediahuis en Talpa Network eerder bezwaar tegen aantekenden.
DPG Media vroeg half juli een vergunning aan om RTL Nederland over te nemen. De aanvraag kwam twee maanden nadat de ACM kenbaar maakte de plannen nog niet goed te keuren en verder onderzoek te willen doen. De waakhond heeft vanaf die datum dertien weken om een beslissing te nemen. Deze termijn kan worden verlengd als de ACM meer informatie nodig heeft en de behandeling opschort tot ontvangst daarvan. Dat is nu het geval.
Journalistenbond NVJ bevestigt aan Adformatie dat het van ACM vragen heeft gekregen over de impact op de arbeidsvoorwaarden van vaste en freelance journalisten.
De ACM laat weten dat ze gedurende het onderzoek ‘geen uitspraken doet over het onderzoek of over de timing van ons besluit’.
Het verdere onderzoek vertraagt voor zowel DPG Media als RTL Nederland ook het integratieproces. Ze kondigden in december vorig jaar de plannen aan.
Zorgen over verschraling nieuwsaanbod
In mei kwam de ACM met een rapport waarin de toezichthouder zijn zorgen uitte over de verschraling van het nieuwsaanbod bij het samengaan van DPG Media en RTL. Op basis van marktonderzoek vreest ACM dat de overname de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten negatief kan beïnvloeden. Ook zou de fusie-organisatie een te dominante positie op de adverteerdersmarkt kunnen krijgen.
Nu vier maanden verder zijn er dus nog altijd twijfels bij de ACM.
'Interessante casus voor de rechter'
Maarten Pieter Schinkel, hoogleraar Mededingingseconomie en Regulering aan de Universiteit van Amsterdam. zei eerder tegen Adformatie te twijfelen of ACM een sterke zaak heeft tegen de fusie. ‘Controle over het bereiken van eyeballs door adverteerders is in dit soort markten een algemeen erkende manier om naar fusies te kijken. Daarentegen is het argument dat de diversiteit van de nieuwsvoorziening afneemt, en zeker dat van arbeidsvoorwaarden die onder druk staan, heel innovatief voor een mededingingsautoriteit. Lagere loonkosten in de media schaden bovendien de consument niet. Dit kan een interessante casus zijn om door een rechter te laten toetsen. Ik kan me wel een verweer voorstellen.’