Reclame maken begint met naamsbekendheid, vandaar de titel ‘Onthoud Die Naam’, zegt Marc Bennink, die samen met Jeroen Ragas co-producent en bedenker is van de satirische talkshow over reclame. Het programma duurt ongeveer vijftien minuten en geeft een kijkje in de keuken van merken en reclamemakers. Bennink: ‘Tegelijkertijd bieden wij adverteerders een podium voor achtergrondverhalen over campagnes en producten. Iets waar ze al jaren behoefte aan hebben.’
Ragas en Bennink zijn inmiddels druk bezig met het programma: twee afleveringen staan nu online. ‘Wij horen adverteerders klagen dat ze te veel vast zitten aan reclameblokken en abri’s, terwijl ze nog niet goed weten wat ze kunnen doen online. Eigenlijk hebben ze de behoefte om meer over een merk of product te vertellen, maar waar hebben ze daar de ruimte voor zonder dat ze de hoofdprijs hoeven te betalen?’
Ludiek platform voor adverteerders
In die lacune wil Onthoud Die Naam voorzien. ‘Het programma moet de top van de ijsberg worden en daaronder moet een platform ontstaan waar adverteerders elkaar kunnen vinden. Een voorbeeld: Stel dat Oger naast Ajax graag Audi wil sponsoren om het interieur van de auto’s eens flink aan te pakken, dan kunnen ze elkaar via het programma of platform makkelijk bereiken.'
Van televisieformat tot internetprogramma
Het idee voor een televisieformat over reclame bestond al langer, maar er waren wat opstartproblemen. Ruim anderhalf jaar sleurden Bennink en Ragas van producent naar producent, maar ondanks enthousiaste reacties durfde niemand het aan. ‘Simpelweg omdat het niet mag van de Mediawet. Je mag geen programma maken over merken om vervolgens merken in de reclameblokken eromheen drie keer zoveel te laten betalen.’
‘Zelfs bij de commerciële zenders durfden ze het niet aan, omdat ze maar zeven, acht minuten reclame per blok per uur maken. Onder anderen Winston Gerschtanowitz, commercieel directeur bij Talpa, zag het programma wel zitten, maar zei dat hij bij RTL Boulevard ook op zijn vingers wordt getikt als hij te vaak “Dolce & Gabanna” roept.’
The Post Online
Het formatidee belandde in de ijskast, maar een samenloop van omstandigheden bracht de realisatie van het programma in een stroomversnelling. ‘We waren voor een klant (The Post Online) bezig met een campagne en tijdens deze werkzaamheden kreeg de klant steeds meer behoefte aan video content. Uiteindelijk stelden ze ons concreet de vraag of wij nog een radio- of televisieformat wisten en toen brachten wij ons eigen idee naar voren.’
De twee kregen voor de productie volledige vrijheid. Ze produceren de inhoud voor 80 procent zelf en werden facilitair ondersteund door Lukkien.
Hoewel Onthoud Die Naam wordt gedeeld via The Post Online is het programma niet met de website getrouwd, zegt Bennink. De afleveringen zijn met 15 minuten aan de lange kant, zeker voor online, maar er zijn ook langere versies gemaakt. Bennink: ‘We willen uiteindelijk terug naar een format van tien of twaalf minuten. Maar we houden in ons achterhoofd, dat wanneer bijvoorbeeld SBS interesse krijgt in ons programma voor de vooravond, we makkelijk kunnen laten zien dat we ook makkelijk dertig minuten kunnen maken.’
Met een lach reageert Bennink op de vraag wanneer het project geslaagd is: ‘Dat is het al. Het zou mooi zijn als we er een jaar mee door kunnen, hopelijk in een tempo van twee of drie keer per maand. En de uiteindelijke ambitie is dat het programma uitgroeit tot een platform, zodat het meer is dan enkel Jeroen en Marc die een programmaatje presenteren.