Belgische homo’s, lesbo’s, bi’s en transgenders verkiezen Apple tot merk van het jaar 2015

Verder spreekt de Belgische gay-community zijn merkvoorkeur uit voor McDonald’s, Jupiler en Mediamarkt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Woensdagavond is Apple in België uitgeroepen tot . De verkiezing die voor de derde keer plaatshad, werd georganiseerd door Brandhome, ZiZo-magazine en Red&Blue.

Meer dan 2000 respondenten bepaalden samen welke merken tot de favorieten van de LGBT-community behoren.

&;Mannen weten waarom&;
Opvallende winnaar bij Pink Brand of the Year is Jupiler. Dat profileert zich ook in België op een machomannenmanier onder het motto ‘Mannen weten waarom’ en met de sponsoring van voetbal. De organisatoren zeggen in een bericht dat de LGBT-community staat voor ‘haar verfijnde smaak en trendsettend karakter’, maar dat komt bij de categorie bier niet specifiek uit de verf.

19 categorieën
In totaal werden maar liefst 19 Awards uitgereikt in verschillende categorieën. De winnaars per categorie zijn de volgende:

Apple (Smartphonemerk)
McDonalds (Fastfoodketen)
Bol.com (Online store)
Netflix (Tech service provider)
Martini (Sterke drank)
Jupiler (Biermerk)
Veuve Clicquot (Champagnemerk)
Zara (Retail store)
BMW2 (Automodel)
Mediamarkt (Elektrostore)
Delhaize (Supermarkt)
Proximus (Telecomoperator)
KBC (Bank en verzekering)
Torfs (Schoenwinkel)
All you need is Jani (Media)
Kevin de Bruyne (Pink Devil)
Yanina Wickmayer (Pink Sportwoman)
Arizona (Sodamerk)

Uit al deze winnaars kreeg Apple de meeste voorkeurstemmen waardoor het gekroond werd tot hét favoriete merk van de LGBT-community.

Holebi
Pink Brand of the Year draait om diversiteit. De enquête werd ingevuld door meer dan 2000 respondenten, uit de hetero- en holebi-gemeenschap. Transgenders werden hierbij tot beide seksuele voorkeuren gerekend. De uiteindelijke awards werden enkel door de Holebi-community bepaald, maar de vergelijking tussen beide communities leverde interessante inzichten op.

Zo bleek Apple, hét Pink Brand of the Year 2015, zowel bij hetero&;s als holebi’s erg geliefd. Toch werden binnen vele categorieën wel verschillen gevonden tussen de voorkeuren van de LGBT- en Hetero-community. De organisatie: ‘Dit toont aan dat de LGBT-community vaak een specifieke en uitgesproken voorkeur heeft die in het voordeel kan spelen van merken. De LGBT-community staat namelijk gekend voor haar verfijnde smaak en trendsettend karakter.’

Veel voor ons Nederlanders sprekende voorbeelden van die verschillen zijn er niet. De organisatie noemt TV-programma ‘Thuis’, dat  kwam bij Holebi’s als winnaar uit de kast, terwijl Hetero’s voor ‘Familie’ opteerden.

Holebi&;s kiezen ook vaker voor opkomende, jonge merken (zoals de in Nederland minder bekende merken Finley en Arizona). De organisatie ziet hierin het bewijs dat de LGBT community sterker openstaat voor vernieuwing en op meerdere vlakken buiten de lijnen van de ‘mainstream voorkeuren durven te kleuren.

Daarnaast kiezen de Holebi’s eerder voor het opkomende Netflix als favoriete app, maar zijn hetero&;s meer fan van Snapchat. Bij de schoenwinkels kiezen holebi&;s eerder voor Torfs en Sasha kiezen dan bijvoorbeeld Shoe Discount.

Bij de fastfood chains vallen de verschillen weg. Mc Donalds blijkt favoriet bij beide doelgroepen. De organisatie: ‘Wel zien we dat gezondere alternatieven als Exki en Greenway bij de Holebi’s hoger op de radar komen. Inspelen op deze doelgroep is dus een kans die door merken vaak nog niet benut wordt. Dit wil niet zeggen dat Pink Brand of The Year pleit voor niche-merken. Integendeel. Sterke merken weten consumenten te engageren over de seksuele voorkeuren heen. Merken vandaag moeten meer dan ooit authentiek en oprecht zijn. Initiatieven die een open geest aantonen kunnen zo positief bijdragen aan een sterk merkbeeld.’

Over Pink Brand of the Year
Met dit initiatief willen Brandhome, Zizo Magazine en Red&Blue diversiteit op een positieve manier onder de aandacht brengen. De LGBT-community is namelijk een groep die nog te vaak genegeerd wordt. Merken die inzetten op diversiteit worden door de Pink Brand of the Year organisatie dan ook sterk toegejuicht.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie