Zanger Barry Hay, zijn vrouw Sandra Hay en Golden Earring zetten zich in voor The Dutch CAA Foundation. De campagen heet 'Je leven hoeft niet op te houden boven je zestigste' en is bedoeld om de ziekte meer naamsbekendheid te geven.
De stichting noemt CAA ook wel 'de grootste ziekte waar je nog nooit van gehoord hebt'. Volgens de CAA Foundation krijgt een kwart van alle mensen boven de 60 jaar ermee te maken. De stichting heeft ook goed nieuws: door recente ontwikkelingen zijn ze dichter bij een doorbraak voor het medicijn tegen de hersenziekte dan ooit.
'Bijna kosteloos'
De commercial is geproduceerd door Peer Media en het creatieve duo Bies en Sebas. Zij maakten eerder prijswinnende campagnes voor onder andere Telfort, KPN en Amstel. 'Bijna alle partijen werkten kosteloos mee. Of tegen een gereduceerd tarief', vertelt Bies Vermeulen. 'Ook Barry en Sandra. De stichting kende hen via-via en daarom aan ons de taak om een commercial te bedenken met de Golden Earring-zanger.'
Het creatieve duo wilde dat Hay logisch in het verhaal zou passen. 'Hij is bijna zeventig en heeft nog steeds een rock-'n-roll-leven. Hij kan nog doen wat hij wil, want hij heeft gelukkig geen CAA.'
De commercial begint zoals een typische reclame voor een beladen onderwerp: een close-up van Sandra, pianomuziek in mineur. Dan zie je ineens Barry die een tattoo zet ('Die heeft hij écht laten zetten!', vertelt Bies) en een feestje bouwt op het podium. Met dit constrast trekken de makers de aandacht en hopen ze op meer naamsbekendheid voor CAA. 'Uitleggen wat de ziekte inhoudt is de volgende stap.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!