De nog naamloze film over de Formule 1 die Apple nu laat maken voor zijn streamingdienst Apple TV+ moet wellicht een pitstop maken. Brad Pitt, de belangrijkste acteur in de film, doet mee aan de Amerikaanse acteursstaking en weigert dus in zijn racestoeltje te stappen. Andere opnames voor de film lijken vooralsnog door te gaan, maar voor hoelang? De huidige situatie is slecht nieuws voor Apple, dat voor de fictieve film lucratieve sponsordeals gesloten heeft met echte merken.
Stakende Pitt
Pitt rijdt in de film als personage Sonny Hayes als coureur voor het fictieve APX GP-team rond in een door Mercedes geprepareerde Formule 1-auto. Hij doet niet mee aan de races, maar wel aan veel andere Formule 1-activiteiten. De filmcrew vliegt met het F1-circus de hele wereld over om opnames op echte circuits te maken, laatst nog in Engeland. Maar nu Pitt het werk tijdelijk heeft neergelegd om solidair te zijn met stakende acteurs die betere (salaris)voorwaarden eisen, verandert het productieschema. Volgens The-Race staan deze raceweekeinden in het thema van filmen in de pits en paddock, beelden waar Pitt blijkbaar niet voor nodig is.
De vraag is wat er gebeurt als Pitt wél weer nodig is voor nog op te nemen scènes. De Formule 1 strijkt eind augustus neer in Zandvoort, maar of de steracteur dan weer meedoet, is nog onbekend. Onduidelijk is zo ook of de film vertraging oploopt.
Lucratieve sponsordeals
Een vertraging in de filmopnames en filmrelease zou slecht nieuws zijn voor de productiemaatschappij (van Formule 1-coureur Lewis Hamilton) en afnemer Apple, dat de film ruim een jaar geleden aankondigde. Apple heeft voor de film sponsorsamenwerkingen gesloten met wereldberoemde merken, die onder meer zichtbaar zijn op de raceauto van Pitt. Echte product placement in een fictiefilm dus, waar flinke prijskaartjes aan hangen. Officiële F1-partners als MSC Cruises en EA Sports haakten graag aan en de connectie met Mercedes leverde sponsordeals met IWC en Tommy Hilfiger op. Apple zelf sloot daarnaast nog samenwerkingen met Geico, Expensify en Shark Ninja.
Er is overigens al langer kritiek op die sponsornamen. Het fictieve APX GP-team is in de film namelijk een underdog op jacht naar de titel, en underdog-teams hebben in de echte Formule 1 moeite om bekende sponsorcontracten te sluiten. Het is daarom niet realistisch dat APX GP samenwerkt met zoveel bekende namen, zo luidt de kritiek.
Aandacht voor de Formule 1
Negatieve berichtgeving - bijvoorbeeld over eventueel uitstel van de film - is ook slecht nieuws voor de uitbater van de Formule 1. Die werkt samen met Apple aan de film, met het idee om de naamsbekendheid van het sportevenement te vergroten en de reputatie te verbeteren. De Formule 1 werkte de afgelopen jaren samen met Netflix aan de hitserie Drive to Survive, die de populariteit van de Formule 1 vergroot heeft in met name de Verenigde Staten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!