Apple is het waardevolste merk ter wereld, met een waarde van bijna 89 miljard euro. Google volgt op korte afstand met een merkwaarde van 81 miljard euro.
Dat heeft de The Telegraph berekend op basis van een analyse van de gegevens van drie verschillende bureaus Millward Brown, Brand Finance en Interbrand.
Technology rules
Technologiebedrijven domineren de line-up van 's werelds meest waardevolle merken. Het merk IBM, nummer 3, vertegenwoordigt een waarde van 58 miljard euro, terwijl Microsoft en Coca-Cola de top-5 complementeren met respectievelijk 54 49 miljard euro.
GE, McDonald's, Samsung, Amazon en Toyota zijn de overige vijf merken uit top-10.
3 ranglijsten
Merken zijn in vaak het waardevolste bezit van bedrijven - meer nog dan hun vastgoedportefeuilles of hun intellectuele eigendom. Millward Brown heeft berekend dat merken goed zijn voor 30 procent van de waarde van de bedrijven in de S&P 500.
Voor zijn ranglijst heeft de The Telegraph alleen die die bedrijven opgenomen die in de rankings van Millward Brown, Brand Finance en Interbrand voorkomen.
Onder de bedrijven die daardoor uit de ranglijst zijn gevallen zijn onder AT & T, Verizon en Wells Fargo. Deze twee Amerikaanse telecombedrijven en de Amerikaanse bank kwamen niet in het overzicht van Interbrand voor, maar kregen gemiddeld merkwaarden van 47, 44 en 32 miljard euro bij BrandFinance en Millward Brown.
Van de Europese merken ontbraken Vodafone (25 miljard euro) en BMW (22 miljard).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!