Het genereren van aandacht binnen het competitieve medialandschap wordt steeds lastiger voor merken. Mensen worden dagelijks bereikt met talloze advertenties, maar hoeveel hiervan zijn ook écht aandachtig bekeken? Adverteren op YouTube is de manier om kwalitatieve aandacht te genereren én deze daarna op te volgen.
Aandacht genereren met YouTube advertenties
Aandacht op YouTube werkt net een beetje anders dan op de andere sociale platformen. De intentie van de YouTube-gebruiker verschilt namelijk enorm van die van andere platformgebruikers op Facebook, Instagram en TikTok. YouTube is het grootste VOD-platform ter wereld en dat zegt nogal wat over wat de kijker komt halen. Naast een entertainment-platform, is het ook dé plek waar mensen zich massaal oriënteren en zich laten inspireren. Men kijkt de samenvatting van de Formule 1 terug, maar zoekt ook naar een recept voor kippensoep. En dat is het moment waarop jouw merk inspringt met een YouTube-advertentie. Alleen hoe zorg je dat deze dan niet wordt weggeklikt?
De hoe: data-gedreven targeting en contentcreatie
Met het doorplaatsen van een bestaande TV-commercial of een Facebook-video op YouTube, ben je er niet. Je wilt die mensen bereiken, die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Om zo echte aandacht te realiseren. Maar hoe doe je dit? Hoe vind je deze mensen in een hooiberg, bestaande uit 3 miljoen dagelijkse YouTube-gebruikers in Nederland? Stem de content die je maakt en de targeting die je instelt af op de doelgroep! Op deze manier beïnvloed je 85% van de effectiviteit van een advertentie.
Stop met keuzes te maken op basis van onderbuikgevoel, laat data voor je spreken. Voordat je begint met adverteren op YouTube, denk eens aan data-gedreven doelgroeponderzoek!
Het doelgroeponderzoek geeft je inzicht in het gedrag en de interesses van je doelgroep. Hoe bewegen zij zich binnen het Google Ecosysteem? Wij weten welke websites ze regelmatig bezoeken, welke apps ze gebruiken, waar ze naar zoeken en naar welke YouTube-content ze graag kijken. Daarbij kijken wij niet alleen naar de adverteerder, maar ook naar relevante concurrenten. Vervolgens vertalen we die inzichten naar enerzijds content, en anderzijds een spot-on targeting.
Om er voor te zorgen dat de advertentie de kijker aan de boodschap kluistert, is de video van groot belang. Een video moet aanspreken. Maar dat is lastig. Het toenemende media-aanbod en de afnemende concentratie curve dragen bij aan de complexiteit van deze uitdaging. Een merk die deze uitdaging heeft getrotseerd is provider KPN. KPN wilde het WiFi-domein op YouTube claimen. Een datagedreven doelgroeponderzoek gaf inzicht in de concurrerende kanalen en video’s en bracht de meest gezochte onderwerpen rondom YouTube in kaart. Zo wist KPN precies wat voor soort video’s de doelgroep écht wilde zien. Onze in-house creative studio heeft deze vertaald naar zes how-to’s die de meest gezochte vragen rondom WiFi beantwoorden.
Die sterke video, verspreid je vervolgens middels de juiste targeting onder de juiste doelgroep. Daar helpt het doelgroeponderzoek ook bij. De intent-signalen van jouw doelgroep binnen het Google Ecosysteem vormen de input voor een targetingstrategie. Zo bereik je diegenen, die het meest geïnteresseerd zijn in jouw content. De inzichten van KPN’s doelgroeponderzoek resulteerden in een slimme advertentiestrategie. Zo bereikten we de mensen die op zoek waren naar WiFi-gerelateerde onderwerpen. Het resultaat? Duizenden uren aan kijktijd.
Sterke video? Check! Spot-on targeting? Check! Die aandacht die heb je, maar wat doe je er dan vervolgens mee?
De opvolging van aandacht
Het antwoord is: het opvolgen van aandacht! Maar hoe vertaal je, als adverteerder zijnde, die aandacht naar actie?
De komende jaren zullen Google en YouTube steeds meer samensmelten. Het videoplatform zal een grotere rol gaan spelen in de middelste en laatste fase van de traditionele marketing-funnel. Het platform ontwikkelt zich namelijk razendsnel op het gebied van performance. Zo wist het granola-merk Oot Granola middels YouTube advertenties daadwerkelijke sales te genereren. Nieuwsgierig naar hoe? Lees dan hier meer.
Voor nu lichten we twee recente trends uit: de leadformextensie en YouTube shopping.
-
Door een leadformulier aan je video ad toe te voegen kan er direct actie worden ondernomen vanuit YouTube. De extensie is een efficiënte methode om kwalitatieve leads te genereren. Target de groep mensen die de eerdere video(‘s) met aandacht hebben bekeken en verrijk jouw CRM-systeem met kwalitatieve leads.
-
Of laat jouw doelgroep meteen je producten kopen. Door een productfeed toe te voegen aan jouw video, wordt er automatisch een deelvenster onder de advertentie uitgevouwen. Gebruikers kunnen een product-afbeelding selecteren om rechtstreeks naar de landingspagina van het product te gaan.
Kortgezegd, YouTube is hard bezig om het platform klaar te stomen voor de volgende fase en de aandacht op het platform te vertalen naar een meer tastbare waarde. Benieuwd hoe wij bij Team5pm maximale aandacht realiseren voor onze klanten? Of hoe wij die aandacht vertalen naar clicks, leads, en sales? Neem dan vrijblijvend contact op!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!