Premium

Grote verschuivingen tv-exploitanten in het eerste kwartaal

RTL is de verliezer in de tv-markt in het eerste kwartaal, zowel in GRP’s als kijkaandeel.

123rf.com

Dat blijkt uit een analyse van GroupM. De GRP-inzet per exploitant is doorgaans in het begin van het jaar een voortzetting van het jaar ervoor. Dit jaar is het door het gewijzigde beleid van Ster interessant om in te zoomen op de verschuivingen.

Als de televisiemarkt wordt ingedeeld in drie gelijke groepen, dan kun je spreken van de groep ‘grootste’, ‘midden’ en ‘kleinere’ adverteerders. Het beleid van Ster is gunstig voor de groep ‘kleinere’ adverteerders en Ster is erin geslaagd om daar haar GRP-aandeel te vergroten van 23 naar 26 procent.

Maar Talpa TV (voorheen SBS Broadcasting) groeit ook in GRP-aandeel in deze categorie (+3%-punt), wat ten koste gaat van RTL (-6%-punt). 

De verwachting was dat vooral de categorie ‘grootste’ adverteerders minder Ster in zouden zetten vanwege de prijsstijging. Binnen deze categorie is inderdaad een verschuiving zichtbaar naar de commerciële exploitanten, het Ster-aandeel gaat hier van 13 naar 10 procent, terwijl het aandeel van BrandDeli van 19 naar 24 procent gaat.

Rechtstreeks naar Ster

Het valt GroupM verder op dat opvalt dat adverteerders Ster meer rechtstreeks weten te vinden dan een jaar eerder. Dus direct naar Ster toegaan, zonder tussenkomst van een mediabureau.

Ster kwam eerder dit jaar met cijfers van de maand januari, waaruit bleek dat er een groei was van acht procent aan nieuwe adverteerders.

GroupM
GroupM

Minder GRP’s voor RTL


In het eerste kwartaal worden er ongeveer evenveel GRP’s verkocht als in de eerste drie maanden van 2017. Het jaar start in januari matig (5 procent minder GRPs), februari is een goede maand dankzij de Olympische Spelen (+5 procent) en maart is gelijk aan vorig jaar. 

RTL verkoopt 7 procent minder GRP’s en BrandDeli 10 procent meer. Vooral overdag zijn meer GRP’s verkocht en niet alleen rondom de Olympische Spelen. Bij alle partijen is sprake van een verschuiving van de GRP-inzet naar dagtelevisie, wat goedkoper is.

  De netto bestedingen zijn nog niet gepubliceerd. Gegeven de prijsstijging bij de commerciële exploitanten verwacht GroupM een lichte stijging van de spotmarkt.

Kijktijd

De kijktijd is in 2017 in de doelgroep 20-49 jaar 5,5 procent gedaald ten opzichte van 2016. Deze trend zet zich door, maar het resultaat is uiteindelijk nog redelijk positief door de invloed van de Olympische Spelen. 

Er is in het eerste kwartaal 2 procent minder tv gekeken ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017, maar in de periodes vóór en na de Olympische Winterspelen is er sprake is van een daling van 5 procent. De positieve invloed is het grootst op dagtelevisie en in de vooravond. In de overige tijdvakken is de ontwikkeling in lijn met de periode vóór en na de Spelen.

kijktijd
GroupM

Het marktaandeel van de broadcasters binnen de doelgroep 20-49 jaar daalt in het belangrijke tijdvak 18:00-24:00u in het eerste kwartaal ten gunste van HDR (uitgesteld kijken na zes dagen en kijken naar on-demanddiensten via de harddiskrecorder). 

Vooral RTL verliest fors ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017, zowel binnen de doelgroep 20-34 jaar (-3,1%-punt) als bij 35-49 jaar (-3,5%-punt). Van de broadscasters groeit alleen BrandDeli (1,1%-punt). Ook realiseert Talpa TV een groei binnen de doelgroep 35-49 jaar, maar daalt binnen de doelgroep 20-34 jaar.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie