Adverteerders kunnen hun commercials op de tv-zenders van Talpa en RTL binnenkort richten op specifieke postcodes en huisnummers van Ziggo-abonnees. Deze zogenoemde ‘adressable’ tv wordt vanaf september mogelijk, als de tests in juni tenminste goed verlopen.
Dit werd duidelijk tijdens het webinar Connected & Addressable TV van Screenforce, dat donderdag plaatshad.
Door te kunnen selecteren op adres en huisnummer kunnen adverteerders hun commercials beter richten op inkomensgroepen. Deze zijn te herleiden uit data als huur- of koophuis of de WOZ-waarde van woningen.
Gerichte massa
Esther van Luijk van Ad Alliance Nederland, dat de reclameruimte van de RTL-zenders verkoopt, en Allard Korenhof van Talpa Network lieten weten hoge verwachtingen te hebben van de nieuwe advertentiemogelijkheden.
‘We blijven de grote massa bereiken én kunnen adverteerders de gerichte massa gaan leveren met specifieke doelgroep. Een gezin met twee keer modaal krijgt een andere commercial te zien dan een gezin met kinderen.'
Videoland kan bijvoorbeeld straks als adverteerder in het ene huishouden een commercial laten zien van Mocro Maffia Tatta en in het andere huishouden voor Echte Meiden in de Jungle. Dat is win-win’, stelde Esther van Luijk. Concrete voorbeelden van externe adverteerders bleven achterwege.
Alleen Ziggo
De gerichte reclame komt er alleen bij abonnees van Ziggo met een nieuwe settopbox die er toestemming voor hebben gegeven. KPN maakt geen aanstalten alsnog te gaan meedoen.
De Ster mag niet meedoen gezien het online reclameverbod, maar kan aansluiten met de promo’s en de toegestane reclame voor maatschappelijke instellingen.