Overslaan en naar de inhoud gaan

ACM heeft zorgen over overname RTL door DPG, vreest verschraling nieuwsaanbod

ACM concludeert dit op basis marktonderzoek. Ook dreigt dominantie op advertentiemarkt. DPG en RTL 'vol vertrouwen' en vragen vergunning aan
dpg media
dpg media

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt zich zorgen over de gevolgen van de voorgenomen overname van RTL Nederland (RTL) door DPG Media (DPG). Dat meldt de 'waakhond op zijn site. Het vindt nader onderzoek nodig. 

related partner content for mobile comes here

Op basis van marktonderzoek vreest  ACM dat de overname de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten negatief kan beïnvloeden. Ook zou de fusie-organisatie een te dominante positie op de adverteerdersmarkt kunnen krijgen.

Erik Roddenhof, ceo van DPG Media, laat weten de uitkomsten 'rustig en vol vertrouwen' af te wachten Ook RTL Group stelt in een statement dat het er alle vertrouwen in heeft dat de verkoop van RTL Nederland aan DPG wordt goedgekeurd in 2024 zijn beslag krijgt. 

De partijen zullen de overname ook doorzetten en een vergunning aanvragen. ACM zal diepgaand onderzoek doen naar de gevolgen van deze overname, waarbij de zorgpunten ook aan bod komen. Bij dit onderzoek zal ook het Commissariaat voor de Media een rol spelen.

De ACM neemt daarna binnen 13 weken een beslissing of de overname wel of niet door mag gaan. Deze termijn kan worden verlengd als de ACM meer informatie nodig heeft en de behandeling opschort tot ontvangst daarvan.

Nieuwsaanbod

Het extra onderzoek dat ACM nodig acht na zijn eerste bevindingen in het marktonderzoek concentreert zich voor een belangrijk deel op het nieuwsaanbod. DPG verkrijgt door de overname van RTL een nog sterkere positie als aanbieder van betaald en onbetaald algemeen nieuws, zowel online als offline.

De overname kan DPG daardoor mogelijk in staat stellen om de kwaliteit en toegankelijkheid van algemene nieuwsdiensten te verlagen. Bijvoorbeeld door nieuwsartikelen over meerdere kanalen te verspreiden in plaats van apart te creëren, of door de omvang van onbetaald nieuws te beperken.

Als dat het geval is, kan dat leiden tot een vermindering van de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.

DPG geeft verschillende dagbladen uit zoals het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Daarnaast is DPG actief als uitgever van tijdschriften en aanbieder van algemeen online nieuws, waaronder NU.nl. Ook is DPG actief op de Nederlandse radiomarkt met de landelijke zenders Qmusic en Joe.

RTL heeft verschillende commerciële televisiezenders en saleshuis Ad Alliance. Daarnaast biedt RTL video streamingsdiensten aan, waarvan Videoland de belangrijkste is. Ook is RTL actief als aanbieder van algemeen online nieuws via rtl.nl en de app.

Dominantie op advertentiemarkt

Bovendien kan DPG mogelijk dankzij haar sterkere positie een breder advertentiepakket gunstig aanbieden aan adverteerders, mede door de grote hoeveelheid gegevens die zij heeft over haar gebruikers. Het is de vraag of andere mediabedrijven na de overname nog voldoende kunnen concurreren om deze advertentie-inkomsten.

Ook kan de overname van RTL de onderhandelingspositie van DPG tegenover persbureau ANP verder versterken. DPG is daardoor mogelijk in staat om lagere ANP-tarieven te bedingen, invloed uit te oefenen op de nieuwskeuze van het ANP of te stoppen met het afnemen van ANP-diensten.

Tot slot kan de overname nadelige invloed hebben op de arbeidsvoorwaarden van journalisten, doordat DPG na de overname van RTL mogelijk inkoopmacht verwerft of versterkt. De ACM wil meer onderzoek doen naar de gevolgen van de overname voor de positie van zowel journalisten in vaste dienst als freelancers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in