Hier ligt duidelijk een nieuwe taak voor de mediabureaus, die onder druk staan hun bestaansrecht (voor een deel) te vernieuwen. Dat zegt Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom bij ABN Amro. De bank publiceerde vanochtend zijn media update van dit najaar.
De voortdurende evolutie van online advertising heeft gezorgd voor een groot aantal nieuwe marketingmethodes. Veel online marketingbureaus zijn gespecialiseerd in een of meerdere van deze niches van de advertentiemarkt. En hoewel de markt voor online groeit, blijft de concurrentie stevig. De traditionele marktleiders, grote (internationale) reclame- en mediabureaus, krimpen al geruime tijd in omzet en werknemers.
Daarbij komt nog eens dat veel grote adverteerders het touw zelf in handen hebben genomen door bijvoorbeeld online marketeers in dienst te nemen, rechtstreeks online advertentieruimte in te kopen bij websites, of budgetten naar contentmarketing te verschuiven.
Dat heeft dus verstrekkende gevolgen voor de structuur en de verhoudingen in het reclamewezen. Peters vraagt zich wie nog het overzicht heeft in een steeds verder versnipperde online advertentiemarkt en ziet dus een taak voor mediabureaus. Peters: ‘Het is ook goed mogelijk dat er op termijn consolidatie komt, omdat adverteerders nu eenmaal behoefte hebben aan één loket voor hun mediacampagnes. Een andere mogelijke aanjager zou kunnen zijn het teruglopen van de groei in de branche.’
Adblockers
Adblockers zijn een rechtstreekse bedreiging voor online advertising. Als online marketeers dit tij willen keren, is het volgens ABN Amro belangrijk om te voorkomen dat consumenten dezelfde reclames krijgen voorgeschoteld. ‘Reclame moet interessant, relevant en goed zijn, zodat gebruikers geen behoefte voelen om een adblocker te installeren. Zo kan technologische vernieuwing cookies voortbrengen die transacties vastleggen of de consument zelf laten aangeven waarin zij interesse hebben. Ook is het mogelijk advertenties te integreren met content, zoals billboards in online video’s. Als online haar relatief hoge groei wil vasthouden, is het noodzakelijk om een antwoord te vinden op deze uitdagingen’, zegt Peters.
Online is grootste advertentiemedium
Uit het rapport van ABN Amro blijkt dat online sinds 2014 het grootste advertentiemedium is. De omzet steeg met 11 procent en online advertising behaalde een marktaandeel van 37 procent. In 2015 verwacht ABN Amro een omzetgroei van ongeveer 7 procent naar circa 1,5 miljard euro. Online advertising zal waarschijnlijk een marktaandeel van 41 procent hebben.
De lagere groei geeft aan dat online advertising volwassenheid heeft bereikt en dat verzadiging van de markt begint op te treden, zo staat in het rapport. Binnen online is mobile advertising het snelst groeiende onderdeel. In 2014 namen de bestedingen aan mobiel adverteren met maar liefst 82 procent toe.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!