Ik kan er maar moeilijk enthousiast van worden. December met al zijn uitbundigheid is over. Blij toe, het leukste van januari is het ontkersten van je huis. 2009 is passé, hoezee! Was 2009 dan zo slecht? Nee, helemaal niet. Ik heb genoten van de strijd. Maar als er reclamebedrijven succesvol kunnen zijn met een site als ‘delete 2009’, dan heb ik het ook wel gehad. Ik ben blij dat het januari is. Dat 2010 is begonnen!
Het voelt alsof 2010 een beetje ‘in verwachting’ is. Een jaar met betere vooruitzichten maar moeilijke omstandigheden. Gaat 2010 dan groei brengen? Wordt 2010 dan rozengeur en maneschijn? Nee, pertinent niet en zeker niet voor iedereen. Sterker nog, 2010 wordt een 2009 ‘in het kwadraat’. 2010 gaat de vruchten van 2009 werpen. Als je het goed gedaan hebt in 2009, dan zal 2010 je meer gaan brengen. Had je het lastig in 2009, dan zal 2010 zeer moeilijk, wellicht fataal kunnen worden. 2010 wordt dus een uitvergroting van 2009 en zal in geen enkel opzicht mild zijn. 2010 is het jaar van de geprofileerde bedrijven. Van de richtingzoekers, de richtingnemers.
Wat dat allemaal gaat betekenen voor de mediabranche valt nog te bezien. Hieronder (heel kort) mijn aannames per mediumtype. Om te beginnen de tv-exploitanten, die krijgen het in 2010 zwaar, ondanks de sportevenementen. De partijen vechten elkaar onderling de tent uit. Niet omdat tv niet goed verkocht wordt maar omdat de k/grp zeer laag zijn voor spot advertising. En dus marge flink afneemt. Non-spot krijgt een nog prominentere plek en zal voor vele adverteerders doorslaggevend zijn om de deal ‘rond te maken’.
De dagbladen krijgen het in 2010 op een andere manier zwaar. De huidige markt zit te vol en het proces is te duur. Ik verwacht dat er dit jaar een nationale titel zal sneuvelen. Heilige huisjes zijn inmiddels afgebroken en redacties worden commerciëler. Kijk naar het Unox-meisje. Degene die zich het best aanpast heeft het meeste kans op groei.
Ik verwacht dat de radiomarkt in 2010 opkrabbelt na een matig jaar. Meer actiemarketing, verdere prijsverlagingen en een veel lagere overhead zullen de groei stimuleren. Ik verwacht ook dat er een nieuwe lichting adverteerders opstaat die de gang naar de radiomarkt zal vinden.
Over de magazines ben ik minder gerust. Ik verwacht dan ook dat er in 2010 veel magazines sneuvelen. Honorering zal veranderen en veel meer ingezet worden vanuit partnership en pr. Het ‘topsegment’ in bladenland zal daar de vruchten van plukken. Internet zal verder groeien in omvang en aandeel maar prijzen blijven verder onder druk staan geen wonder met alle ‘voorraad’. Ook outdoor krijgt een beter jaar. Er zal alleen een grotere flexibiliteit van de exploitant verwacht worden. Dus vaker zullen netwerken opengeknipt worden en maatwerk geleverd dienen te worden.
Kortom; dit nieuwe decennium is vol kansen voor diegenen die hun nek uit durven steken. En dat geldt voor elke exploitant, ongeacht mediumtype. Niet alleen luisteren naar de adverteerder maar proactief komen met oplossingen waar de adverteerder het gewenste effect wel mee behaalt. In ieder geval wij gaan ze ermee helpen. Yes 2010, Ik heb er zin in. Aan het werk!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!