Windows 7 mobile als Mobile Marketing Plaform
Differentatie
Voor mij was de samenwerking tussen Nokia & Windows echter een logische keuze. Telefoonfabrikanten zoals HTC, Samsung, LG, SonyEricsson hebben allen gekozen voor Android als primaire besturingssysteem voor hun smartphones. Hiermee verkochten zij echter enigzins een belangrijk deel van hun ziel en hebben zij het zichzelf erg moeilijk gemaakt om van elkaar te differentieren. Met een HD-videocamera, iets meer geheugen of een foto camera met een pixeltje meer ga je het verschil tegenwoordig niet meer maken. Leg bijvoorbeeld ns een aantal Android toestellen naast elkaar en ga er eens 2 meter van af staan. Zie je nog de verschillen? Nauwelijks! SonyEricsson probeert zich met haar Playstation gecertificeerde Xperia PLAY toestel te onderscheiden van de andere Android toestellen. Een aardig idee, maar momenteel nog niet succesvol..
Concurerend
Windows 7 mobile is tot op heden nog niet echt succesvol uitgerold, ondanks dat de recensies van de pers over dit mobiele besturingsysteem in de pers zeer lovend zijn. Door de samenwerking met Nokia kunnen ze nu eindelijk een potje breken. Het marktaandeel van deze Finse telefoonfabrikant is danwel tanende, maar in veel werelddelen zijn ze nog wel No.1 in telefoon verkopen. Voor de dure iPhone is Windows Mobile nog geen concurrent, maar juist door hun verwachte lage prijsstelling(€100- €150) gaan ze wel direct op de doelgroep van Android zitten. Zo'n beetje iedereen in de wereld is immers vertrouwd met Nokia, maar ook met Windows.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
Cijfers
In Nederland heeft zo'n 4,5 miljoen mensen reeds een smartphone en dit aantal stijgt in snel tempo. Zeker wanneer je in je achterhoofd houdt dat 81% van alle verkochte post-paid toestellen (mobieltjes met een abonnement) een smarphone is. In West Europa is het marktaandeel van Windows Mobile momenteel minimaal. Ik verwacht ook niet dat Windows Mobile daar komende 2 jaar een deuk in een pakje boter kan slaan op gebied van smartphones. Wereldwijd heeft meer dan 90% van de bevolking nog geen smartphone en is er zeker nog vol op ruimte voor Nokia/Windows Mobile.
Bij het ontwikkelen van Mobile Markeitng apps moeten er keuzes worden gemaakt voor welke mobiel platform je gaat ontwikkelen. De marketing budgetten zijn immers vaak beperkt. Wanneer je een Mobile Marketing app wil laten ontwikkelen voor alleen Nederland zou ik momenteel niet voor Windows Mobile kiezen. Het bereik is gewoonweg te klein en wegen niet op tegen de kosten. Zeker door de samenwerking met Nokia zijn er voor dit mobiele besturingssysteem internationaal en dan vooral door de verwachte lage prijs in 2e en 3e wereldlanden nog volop kansen top 3 speler te worden.
Blog by Richard Otto ©
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid