Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat voor gevolgen heeft streaming voor muziekindustrie & consument?

Mensen luisteren naar meer artiesten als ze een streamingabonnement hebben.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het succes van streamingdiensten als Spotify, Soundcloud en Deezer gaat ten koste van diensten als iTunes waarbij de consument eigenaar wordt van de aangekochte muziek.

related partner content for mobile comes here

Consequenties
Onderzoekers Hannes Datta, George Knox en Bart Bronnenberg, werkzaam aan het departement Marketing van de Tilburg School of Economics and Management van Tilburg University, keken naar wat dit voor consequenties voor de muziekindustrie en voor de consument heeft

Ze verzamelden een grote hoeveelheid data over het luistergedrag van individuele consumenten op digitale muziekplatforms. Ze onderzochten wat op korte, middellange en lange termijn het effect was wanneer consumenten overstappen op streamingdiensten.

Meer muziek luisteren
Een half jaar nadat consumenten een streamingdienst gebruiken, is de hoeveelheid muziek die ze beluisteren toegenomen met 49 procent. Het aantal unieke artiesten die ze na die periode beluisteren is toegenomen met 32 procent.

Verder bleek dat consumenten die gebruikmaken van streamingdiensten steeds vaker bij kleinere artiesten uitkomen. Maar het blijft wel moeilijker voor deze musici om onder de aandacht van de consument te blijven.

Onbekende artiesten
Een andere ontdekking is dat consumenten sneller kennismaken met voor hen onbekende artiesten. Juist bij diensten waarbij muziek aangekocht moet worden, zoals bij iTunes, zullen de kopers minder snel experimenteren met nieuwe muziek, vanwege de te betalen prijs per lied of album.

De aandacht voor een breder pakket van artiesten op streamingdiensten leidt mogelijk tot een verhoging van aanvullende producten zoals live-optredens, menen de onderzoekers.

Grotere tevredenheid 
En, zo ontdekten de onderzoekers ook, streamingdiensten leiden tot een grotere tevredenheid bij consumenten omdat ze nu een bredere range van muziek kunnen beluisteren.

Het onderzoeksartikel ‘Changing Their Tune: How Consumers' Adoption of Online Streaming Affects Music Consumption and Discovery’ verschijnt binnenkort in Marketing Science.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in