Overslaan en naar de inhoud gaan

VWS eist 'betere bescherming kinderen tegen voedingsmarketing'

Namens minister Hoogervorst nam VWS-directeur Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie Annemiek van Bolhuis (foto), de brochure…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Namens minister Hoogervorst nam Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie Annemiek van Bolhuis (foto), de brochure 'Hollands welvaren' van de Nederlandse Hartstichting en de Consumentenbond in ontvangst.

related partner content for mobile comes here

In een toespraak vertelde deze geen reclames meer te willen die kinderen aanzetten tot te veel of ongezond eten. 'Veel van de eet- en drinkwaren die op televisie worden aangeprezen, zijn minder gezond dan de reclames doen geloven. Gelukkig vindt de voedingsmiddelenindustrie volgens Bolhuis zelf ook dat reclame gericht op kinderen een lastig, maar serieus probleem is.'

In Nederland nemen overgewicht en ernstig overgewicht (obesitas) toe, vertelde Van Bolhuis nog maar eens. Gemiddeld heeft 40 procent van de volwassen Nederlanders te kampen met overgewicht. En van een gemiddelde schoolklas zijn vier kinderen te zwaar. Op dit moment telt Nederland 400.000 kinderen met overgewicht, van wie er 40.000 ernstig.

Ook scheidend minister roept de voedingsmiddelenindustrie op om ervoor te zorgen dat tv-reclames voor kinderen voortaan élke toets der kritiek kunnen doorstaan. "Als de voedingsindustrie met z'n tv-reclames voor kinderen op de oude voet blijft doorgaan", dan sluit Hoogervorst "niet uit dat hij met strengere maatregelen komt."

Zonder iets te willen bagatelliseren: dit is wel heel erg dreigende taal (verkiezingsaanloopje?) en de Zwarte Piet wordt wel heel erg eenzijdig bij "de voedingsindustrie met z'n tv-reclames" gelegd. Het doet mij denken aan het willen verbieden van films, en zelfs muziek in tijden van gevoeld moreel verval. Reclame heeft in zijn eentje niet de macht om mensen dik te maken, net zo min als dat je van songteksten een verkrachter of moordenaar wordt. Het gaat hier ook nog eens om generatie post-Einstein die gemakkelijk door de bedoelingen van commercials heen schijnt te prikken.

Waarom riep bijvoorbeeld Van Bolhuis in haar speech ouders en leraren niet op om kinderen meer te laten . En stel dat commercials zo sterk werken als VWS beweert, waarom laten ze dan als tegenwicht geen gruitcommercials maken? Waarom geven ze geen subsidie aan commercials waarin een slank schoonheidsideaal wordt gepromoot?

De Consumentenbond zou wmb ook iets meer verantwoordelijkheid bij de consument zelf mogen leggen. de gedachte dat de mens zonder strenge overheidregulering een dom en willoos schaap is, lijkt mij gevaarlijker dan het eten van 100 Big Macs, 30 Chupa Chups ("0% vet"), 50 bakken Ben & Jerry's en 100 repen Spongebob chocolade.

Minister Hoogervorst, mevrouw Van Bolhuis, heeft VWS het zingen van het lied 'Holle Bolle Gijs' al ontraden in kleuterklassen?

Het meest vraag ik mij af waar de verharding van toon vandaan komt. Het bericht van de adverteerders zelf, eerder deze week op Molblog, was nog dat zelfregulering prima werkt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in