Overslaan en naar de inhoud gaan

Vraag het de klant

Vrijwel elke organisatie heeft er wel eentje: een product of dienst waar het niet zo best mee gaat. Customer case research kan leiden tot…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vraag de klant zelf hoe en op basis van welke motieven het aankoopproces tot stand komt. Dat is de essentie van customer case research. Het klinkt simpel, maar blijkbaar is het in de praktijk nog verre van normaal. Zo had een uitgever van vakbladen voor medisch specialisten te kampen met afname van het aantal abonnees. Dus werd de lezers gevraagd wat er loos was, en daarbij bleek dat de specialisten zelf het abonnement juist wilden handhaven. Medewerkers van het secretariaat bleken doorgaans de beslissing tot opzeggen te nemen. Door via het blad zelf, en niet in een begeleidende brief, de specialist erop te wijzen dat het abonnement moest worden verlengd, kon het secretariaat het heft uit handen worden genomen. Een ander voorbeeld is een bedrijf dat prijzige kant-en-klaar-maaltijden maakte. Onderzoek onder klanten wees uit dat veel kopers de maaltijden op kantoor in de magnetron stopten, als alternatief voor het lunchen buiten de deur. Met een nieuwe positionering werd de omzet opgestuwd. Door simpelweg de gebruikers zelf te vragen waarom ze het product kopen, of ze de prijs acceptabel vinden, en waarvoor ze het product nu eigenlijk gebruiken, kun je als bedrijf inspiratie opdoen. Dat kan interessante nieuwe invalshoeken opleveren voor het aanscherpen of veranderen van de positionering van een product.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: marketing research<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in