Vraag het de klant


Vraag de klant zelf hoe en op basis van welke motieven het aankoopproces tot stand komt. Dat is de essentie van customer case research. Het klinkt simpel, maar blijkbaar is het in de praktijk nog verre van normaal. Zo had een uitgever van vakbladen voor medisch specialisten te kampen met afname van het aantal abonnees. Dus werd de lezers gevraagd wat er loos was, en daarbij bleek dat de specialisten zelf het abonnement juist wilden handhaven. Medewerkers van het secretariaat bleken doorgaans de beslissing tot opzeggen te nemen. Door via het blad zelf, en niet in een begeleidende brief, de specialist erop te wijzen dat het abonnement moest worden verlengd, kon het secretariaat het heft uit handen worden genomen. Een ander voorbeeld is een bedrijf dat prijzige kant-en-klaar-maaltijden maakte. Onderzoek onder klanten wees uit dat veel kopers de maaltijden op kantoor in de magnetron stopten, als alternatief voor het lunchen buiten de deur. Met een nieuwe positionering werd de omzet opgestuwd. Door simpelweg de gebruikers zelf te vragen waarom ze het product kopen, of ze de prijs acceptabel vinden, en waarvoor ze het product nu eigenlijk gebruiken, kun je als bedrijf inspiratie opdoen. Dat kan interessante nieuwe invalshoeken opleveren voor het aanscherpen of veranderen van de positionering van een product.
<#FONT SIZE=1>Bron: marketing research<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid