Veel meer reclame door nieuwe zorgverzekering
Volgens de onderzoekers spelen de verzekeraars hierbij in op de invoering van het nieuwe zorgstelsel vanaf januari 2005. De nieuwe basisverzekering maakt het de consument makkelijk om over te stappen naar een nieuwe verzekeraar, dus komen de verzekeraars met megacampagnes om klanten te behouden, of weg te kapen bij de concurrent.
Zorgverzekeraar Menzis gaf met 7,6 miljoen euro het meeste advertentiegeld uit. Ook Agis (4 miljoen), Achmea Diensten (3,6 miljoen) en Zilveren Kruis Achmea (3,2 miljoen) spenderen flink. NMR houdt in zijn berekeningen geen rekening met kwantumkortingen van advertentieverkopers, dus kunnen de bedragen lager uitvallen.
De verzekerden moeten overigens indirect de reclamekosten zelf opbrengen. De uitgaven van 33 miljoen euro bruto komen neer op ongeveer twee euro per verzekerde.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Menzis, dat met name adverteert om de naamsbekendheid te vergroten (maatschappijen Amicon, Geove en NVS fuseerden dit jaar en gaan verder onder de nieuwe naam Menzis) bestrijdt dat de uitgaven geldverspilling zijn. ‘Ik kan me dat gevoel wel voorstellen’ zegt een woordvoerder. ‘Maar gezien onze omzetten, is het reclamebudget gering.’
br />
De zorgsector volgt met de extra reclames andere sectoren waar de overheid marktwerking introduceerde, zoals Energiebedrijven als Nuon, Essent en Eneco, die vorig jaar aanzienlijk meer geld uitgaven aan werving (zo'n 35 miljoen euro in 2004), overigens met matig resultaat wat betreft het binnenhalen van nieuwe klanten; slechts een klein percentage vertrok bij hun oude leverancier.
Bron: Volkskrant
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid