Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel meer reclame door nieuwe zorgverzekering

De zorgverzekeraars hebben voor de invoering van het nieuwe zorgstelsel hun advertentiebudgetten flink verhoogd. Bruto bestedingen zijn in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de onderzoekers spelen de verzekeraars hierbij in op de invoering van het nieuwe zorgstelsel vanaf januari 2005. De nieuwe basisverzekering maakt het de consument makkelijk om over te stappen naar een nieuwe verzekeraar, dus komen de verzekeraars met megacampagnes om klanten te behouden, of weg te kapen bij de concurrent.

related partner content for mobile comes here

Zorgverzekeraar Menzis gaf met 7,6 miljoen euro het meeste advertentiegeld uit. Ook Agis (4 miljoen), Achmea Diensten (3,6 miljoen) en Zilveren Kruis Achmea (3,2 miljoen) spenderen flink. NMR houdt in zijn berekeningen geen rekening met kwantumkortingen van advertentieverkopers, dus kunnen de bedragen lager uitvallen.
De verzekerden moeten overigens indirect de reclamekosten zelf opbrengen. De uitgaven van 33 miljoen euro bruto komen neer op ongeveer twee euro per verzekerde.

Menzis, dat met name adverteert om de naamsbekendheid te vergroten (maatschappijen Amicon, Geove en NVS fuseerden dit jaar en gaan verder onder de nieuwe naam Menzis) bestrijdt dat de uitgaven geldverspilling zijn. ‘Ik kan me dat gevoel wel voorstellen’ zegt een woordvoerder. ‘Maar gezien onze omzetten, is het reclamebudget gering.’
br />
De zorgsector volgt met de extra reclames andere sectoren waar de overheid marktwerking introduceerde, zoals Energiebedrijven als Nuon, Essent en Eneco, die vorig jaar aanzienlijk meer geld uitgaven aan werving (zo'n 35 miljoen euro in 2004), overigens met matig resultaat wat betreft het binnenhalen van nieuwe klanten; slechts een vertrok bij hun oude leverancier.

Bron: Volkskrant

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in