Tussen één-op-één en marktsegmentatie
Het verschijnsel marktsegmentatie gaat al een hele tijd mee. Ondanks de opkomst van nieuwe technologieën en de beschikbaarheid van data op individueel niveau, is het in veel markten nog steeds de moeite waard marktsegmenten en de bijbehorende doelgroepen te onderscheiden. En in sommige gevallen neemt de waarde van marktsegmentatie eerder toe dan af. Zo kan de globalisering het mogelijk maken om doelgroepen te onderscheiden die over de landsgrenzen heen reiken.
Dat het in theorie vaak aantrekkelijker is om klanten zo gedifferentieerd en individueel mogelijk te benaderen, staat buiten kijf. Maar in lang niet alle markten zijn de investeringen die één-op-één marketing vereist, ook verantwoord. Als het benaderen van doelgroepen gepaard gaat met onmiskenbare schaalvoordelen qua productie,distributie en marketing, dan blijft marktsegmentatie een prima manier om marketing te bedrijven. Als die schaalvoordelen minimaal zijn, dan kan een individuele benadering interessanter zijn. De meeste bedrijven moeten voor zichzelf bepalen waar zij zich bevinden op de schaal tussen deze twee uitersten.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta<#FONT SIZE=1>Bron: marketing research<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid