Tabakpromotie in kinderfilms verontrustend


In een onderzoek van Hanover’s Dartmouth Medical School, dat verscheen in de Journal of the American Medical Association, werden 800 films gescreend; 400 van voor 1998 en 400 van na 1998. Het totaal aantal tabaksreclames bleek te zijn gedaald van 21 naar 11 procent, maar in kinderfilms blijkt het dus maar drie procent te zijn. Auteur van het onderzoek, dr. Anna Adachi-Mejia noemt het ‘verontrustend, omdat deel van de opzet van de overeenkomst juist was om tabaksreclame gericht op kinderen te verminderen. Het onderzoek laat zien dat er nog steeds reclame voorkomt in films voor kinderen en pubers.’ Films als Men in Black II, What Women Want en Mona Lisa Smile hebben een PG13-rating in de Verenigde Staten, en daar komen tabaksmerken in voor.
Een woordvoerder van de Tobacco Merchant Association zei verbaasd te zijn dat er nog steeds tabaksmerken in films voorkomen. ‘De afspraak is gesteund door de tabaksindustrie. Als ze hem schenden kunnen ze een boete krijgen.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Newsfox
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid