Overslaan en naar de inhoud gaan

Tabakpromotie in kinderfilms verontrustend

Hoewel in 1998 overeen is gekomen dat tabaksfabrikanten niet meer in kinderfilms in de Verenigde Staten zullen adverteren, is de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In een onderzoek van Hanover’s Dartmouth Medical School, dat verscheen in de , werden 800 films gescreend; 400 van voor 1998 en 400 van na 1998. Het totaal aantal tabaksreclames bleek te zijn gedaald van 21 naar 11 procent, maar in kinderfilms blijkt het dus maar drie procent te zijn. Auteur van het onderzoek, dr. Anna Adachi-Mejia noemt het ‘verontrustend, omdat deel van de opzet van de overeenkomst juist was om tabaksreclame gericht op kinderen te verminderen. Het onderzoek laat zien dat er nog steeds reclame voorkomt in films voor kinderen en pubers.’ Films als Men in Black II, What Women Want en Mona Lisa Smile hebben een PG13-rating in de Verenigde Staten, en daar komen tabaksmerken in voor.

related partner content for mobile comes here

Een woordvoerder van de Tobacco Merchant Association zei verbaasd te zijn dat er nog steeds tabaksmerken in films voorkomen. ‘De afspraak is gesteund door de tabaksindustrie. Als ze hem schenden kunnen ze een boete krijgen.’

Bron: Newsfox

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in