Overslaan en naar de inhoud gaan

Supermarkten kondigen maatregelen aan tegen misstanden in paardenslachthuizen

Supermarkten verklaren actie te ondernemen na een Radar-uitzending over de slechte behandeling van slachtpaarden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De uitzending betrof het leed van slachtpaarden in Noord- en Zuid-Amerika. Er werden onder andere beelden getoond van het transport naar de slachterijen, de situatie op de stations en in de slachterijen zelf. 

related partner content for mobile comes here

Het overgrote deel van de paarden zijn niet gefokt voor de slacht, maar zijn afgekeurde &;tamme&; paarden vanuit privé-bezit of de race- en sportindustrie. Deze paarden worden opgekocht door &;kill buyers&; en vervolgens geleverd aan slachthuizen. 

Nederland is, samen met Frankrijk en België, één van de grootste afnemers van paardenvlees in de onderzochte landen. Gemiddeld importeert Nederland 7000 ton paardenvlees per jaar, wat neerkomt op ongeveer 40.000 paarden per jaar, zo meldt Radar. 

Omdat het betreffende paardenvlees ook in producten in Nederlandse supermarkten wordt verkocht, onder andere verwerkt in snacks, stoofvlees, paardenbiefstuk en rookvlees, hebben een aantal supermarkten verklaard maatregelen te nemen. Hoe concreet deze aangekondigde maatregelen zijn, verschilt nogal. 

Deen verklaarde voortvarend &;per direct te stoppen met de inkoop van paardenvlees uit deze continenten&;. Albert Heijn houdt een slag om de arm door te verklaren dat &;leveranciers en aanverwante partijen de hele keten van paardenvlees opnieuw goed tegen het licht zullen houden&;. Wanneer zaken worden ontdekt die onaanvaardbaar zijn, zullen maatregelen genomen worden door Albert Heijn. Ook Jumbo zegt de samenwerking met de leveranciers te stoppen wanneer dit nodig blijkt te zijn. Hiervoor zal eerst onderzoek worden verricht. 

Het onderzoek waar de Radar-uitzending op gebaseerd is, dat twee jaar duurde, werd gedaan door een aantal organisaties uit verschillende landen, waaronder het Nederlandse Eyes on Animals. 

Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), de brancheorganisatie van Nederlandse supermarkten, stelt geschrokken te zijn door de beelden, maar wijst er ook op dat bewijs ontbreekt dat de misstanden ook verbonden zijn aan producten in Nederlandse supermarkten. De FVO, Europese waakhond voor dierenwelzijn en voedselveiligheid, is gevraagd om de zaak op te helderen.  

Hieronder de betreffende uitzending van Radar:

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in