Overslaan en naar de inhoud gaan

Sanoma draait 332 miljoen verlies

Sanoma staat in 2013 en 2014 in het teken van het herdefiniëren van de consumentenmediatak.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De totale netto omzet van het Sanoma concern bedroeg in 2013 2.219 miljoen euro. Dat is 6,6 procent minder dan in het jaar ervoor toen de omzet nog 2.376 miljoen euro bedroeg. Het operationeel resultaat (ebitda) schoot stevig naar beneden naar min 272 miljoen euro, terwijl er onder de streep een verlies werd geleden van 332 miljoen euro. In 2012 werd het jaar nog positief afgesloten met een winst van 70 miljoen euro. Het betekent een daling van de netto winst met –323 procent.

related partner content for mobile comes here

Sanoma vat 2013 samen als een solide jaar voor de educatieve activiteiten en een jaar van herstructurering voor de activiteiten op het gebied van consumentenmedia: terug naar de tekentafel. Sanoma is zichzelf opnieuw aan het uitvinden.

Vierde kwartaal
In het vierde kwartaal realiseerde Sanoma een omzet van 554,3 miljoen euro. In het vierde kwartaal 2012 kon Sanoma nog een omzet van 586,7 miljoen euro laten zien. Het operationeel resultaat was -29,4 miljoen euro en het netto verlies was -38 miljoen euro. Een jaar eerder was dat -9,4 miljoen euro. 

Sanoma kondigde in oktober al een grote reorganisatie aan. Het mediaconcern neemt in Nederland afscheid van bekende bladen als Grazia, Nieuwe Revu en Playboy. Daarbij gaan circa  500 banen verloren. In Finland verdwijnen ook arbeidsplaatsen. Bovendien houdt Sanoma ook de activiteiten in Rusland, Oost-Europa en België tegen het licht.

Nederland
De media-activiteiten in Nederland waren vorig jaar goed voor een omzet van 705,8 miljoen euro, 7,2 procent minder dan een jaar eerder.

Commentaar van topman Harri-Pekka Kaukonen:
&;De omslag bij Sanoma gaat fundamenteel over het vernieuwen van ons aanbod. De keuzes die we hebben gemaakt geven ons de mogelijkheid om ons volledig te richten op de gebieden en bedrijven die het beste transformatie- en groeipotentieel hebben.&

Kaukonen herhaalde nog een keer dat Sanoma vooral inzet op de overstap naar digitale media.

2014
De totale groepsomzet zal in 2014 opnieuw iets lager uitkomen, verwacht Sanoma. Omzetgroei zou pas vanaf 2016 weer op eigen kracht gerealiseerd kunnen worden. 

Dit bericht wordt aangevuld

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in