Overslaan en naar de inhoud gaan

Erosie A-merk steeds heviger

Oud nieuws, maar nieuwe cijfers bevestigen het nog eens: het is huilen met de pet op voor A-merken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

&;Het onderscheid tussen huismerk en A-merk vervaagt.&; Dat is de al veel eerder gehoorde - en herhaalde - conclusie die getrokken wordt door onderzoeksbureau GfK en TiasNimbas Business School. Donderdag kwamen zij met cijfers waaruit blijkt dat het marktaandeel van huismerken in de periode 2003 tot 2012 steeg van 29 procent naar 45 procent. Consumenten zien namelijk weinig verschil meer in kwaliteit tussen huismerken en A-merke. Daarom kiezen zij vaker voor het goedkoopste merk.

related partner content for mobile comes here

Dat het onderzoek een trend bevestigt die al langer gaande is, weten de onderzoekers ook heus wel. Consumenten kiezen al een tijdje voor goedkopere producten. Ze doen minder vaak boodschappen, maar áls ze gaan, laden ze de kar nokvol. En dat gebeurt steeds vaker discounters de Lidl, dat het marktaandeel in 2013 van 7,5 naar 9 procent zag stijgen (bron: Distrifood).

Die switch naar goedkopere merken en winkels komt volgens GfK en TiasNimbas vooral doordat het kwaliteitsverschil tussen A-merken en huismerken steeds kleiner wordt.

Dit zeggen de auteurs van het onderzoek: &;De groeiende groep fans van winkelmerken zijn prijsbewuster en kopen eigenlijk alleen A-merken als deze in de aanbieding zijn. Door het afnemende objectieve kwaliteitsverschil tussen A-merken en winkelmerken zal deze trend zich enkel versterken.&;

In de aanbieding zijn kost geld. Veel geld. De hoge promotiedruk vertaalt zich dan ook in een daling van de omzet van FMCG&;ers als Unilever. Met het smijten van kortingen lijkt krantentrouw gekocht te worden, maar het droevige resultaat is natuurlijk het tegenovergestelde: switchgedrag wordt bevorderd, merken- en winkeltrouw nemen af.

Onder de zon
Ook wat betreft denkrichtingen voor mogelijke oplossingen is er niets nieuws onder de zon. De concurrentie met huismerken kunnen A-merken maar beter niet zoeken in de hoek van de sales promotie. De besparingen die de niet gegeven kortingen opleveren, zouden vooral gestoken moeten worden in innovatie en marketing. GfK en TiasNimbas: &;Alleen op deze manier kunnen de A-merkenleveranciers hun marktpositie verstevigen.&; Twee overwegingen die de onderzoekers daarbij buiten beschouwing laten is één, dat het uitstappen uit promoties omzet kost (veel omzet) en twee, dat A-merken meestal maar kort plezier hebben van hun kostbare innovaties, omdat de huismerken binnen no-time een me-too op de markt hebben.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in