Overslaan en naar de inhoud gaan

Rijksmuseum stijgt in cultuursector merkenonderzoek

Musea klimmen uit het dal.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

heeft weer zijn jaarlijkse Cultuursector Merkenonderzoek gehouden.

related partner content for mobile comes here

In de afgelopen twee jaar is de positie van de Nederlandse musea fors versterkt. ‘De succesvolle heropening van het Rijksmuseum heeft het algemene imago van de museumsector goed gedaan.

‘Ook is het voor de sector goed dat de negatieve berichten uit politiek Den Haag zijn verstomd. In 2012 liepen vooral de musea veel imagoschade op door geluiden uit de politiek dat cultuur een geld verslindende, linkse hobby zou zijn’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda.

Opvallend is volgens de onderzoekers het grote aantal musea en tentoonstellingaanbieders in de top-10 van sterkste cultuuraanbieders.

Top-10 cultuuraanbieders met de sterkste reputatie

1. Anne Frank Huis

2. Rijksmuseum Amsterdam

3. Pathé

4. Ahoy Rotterdam

5. Madame Tussauds Amsterdam

6. Van Gogh Museum

7. Het Spoorwegmuseum

8. Paleis Het Loo

9. Amsterdam ArenA

10. Nederlands Openluchtmuseum

Oorlog in de podiumsector

Het merkenonderzoek laat zien dat de concurrentie in de podiumsector hevig is. Ahoy Rotterdam staat nog steeds op de eerste plaats, maar de lijst van sterkste podiummerken is fors in beweging.

Grote concertlocaties als de Amsterdam ArenA, nieuwkomer Ziggo Dome en de GelreDome domineren de top. Ook de theatersector is in beweging met een forse reputatiestijging voor het DeLaMar en de toetreding tot de nationale concurrentiestrijd door Stadsschouwburg Utrecht en het Apeldoornse Orpheus. Het Concertgebouw, Luxor Theater Rotterdam, Stadsschouwburg Amsterdam en Melkweg verliezen terrein.

VVV Cadeaubon

Met het onderzoek zijn in 2014 voor het eerst ook de tegoedbonnen in de cultuursector gemeten. De VVV Cadeaubon blijkt een uitzonderlijk sterk merk te zijn. De Nationale Bioscoopbon staat weliswaar ook in de culturele top 150 maar is veel minder sterk dan de VVV-bon. Andere culturele tegoedbonnen, zoals de Podium Cadeaukaart zijn bij het brede publiek niet bekend. De Museumkaart en CJP zijn de enige kortingsregelingen die een sterke naam hebben in de cultuursector.

Onderzoek

Voor het onderzoek zijn 3.000 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar het maatschappelijk draagvlak en het merkimago.

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in