Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamebaas excuseert zich bij bloggers

De leider van een campagne die het optimisme moet aanwakkeren bij Duitse burgers, moest gedwongen zijn excuus maken nadat hij weblogs…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De toiletmuur-vergelijking is afkomstig uit een interne e-mail die Jean-Remy von Matt, hoofd van het Duitse reclamebureau Jung von Matt, rondstuurde aan zijn collega’s. Aanleiding voor de mail was de forse kritiek van diverse media en weblogs op zijn in november 2005 gelanceerde optimisme-campagne ‘Du bist Deutschland’.

related partner content for mobile comes here

De 20 miljoen euro kostende campagne moet Duitsers een goed gevoel over hun land geven. Ter bevordering van de trots wordt in de campagne verwezen naar Duitse grootheden als Beethoven en Einstein, en sportcoryfeeën als Franz Beckenbauer en Michael Schumacher. Maar de campagne kwam al snel onder vuur te liggen, toen werd ontdekt dat de slogan ook gebruikt was voor Nazi propaganda.

Vooral de kritiek vanuit de blogosphere viel slecht bij Von Matt: “Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat iedere willekeurige computerbezitter zomaar gerechtigd is om – ongevraagd – zijn mening uit te zweten?”? Toen Von Matt’s ongezouten mening via het web was uitgelekt, reageerde de Duitse blog-gemeenschap razend. De reclamebons werd betiteld als ‘achterlijke halve gare’ en hij werd ervan beschuldigd het falen van zijn campagne aan het publiek te wijten. Von Matt’s e-mail werd al snel één van de meest gezochte items op het Duitse web en hij voelde zich gedwongen zijn excuses te maken. In een e-mail aan diverse Duitse weblog-autoriteiten trekt Von Matt het boetekleed aan: “Mijn moeder leerde me dat je je excuses moet maken als je een fout maakt (…) Ik was geëmotioneerd en ik schreef een e-mail aan mijn collega’s, die maanden lang hard aan de campagne hadden gewerkt en een beetje aanmoediging nodig hadden tegenover de – terechte of niet terechte – kritiek.”? Maar Von Matt maakt wel een kanttekening dat het van weinig respect voor privacy betuigt dat zijn intern bedoelde memo zo gemakkelijk uitlekte in ‘Little Bloggerville’. (The Guardian)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in