Overslaan en naar de inhoud gaan

Ouderen willen simpele apparatuur zonder vernuft

Elektronische apparaten krijgen steeds meer mogelijkheden, tot groot ongenoegen van veel senioren. Extra menu's, knopjes en functies op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Vooral de generatie van voor de oorlog is eraan gewend dat apparaten één knop hebben voor aan en uit. Tegenwoordig zitten er hele menu's achter één toets’, zegt een woordvoerder van de 50-plusbond ANBO: ‘Senioren willen wel elektronische apparatuur, maar geen ellenlange menu's achter iedere toets.' De bediening moet volgens de woordvoerder logisch en simpel zijn.
Dat besef begint nu ook door te dringen bij producenten. De 50-plusbond bracht een week geleden het bericht naar buiten dat er een mobiele telefoon op de markt is speciaal voor senioren. Het mobieltje heeft slechts vier toetsen en een extra groot beeldscherm. Ook bevat het toestel een noodknop waarmee alarm kan worden geslagen. De telefoon is echter wel vrij prijzig, rond de 700 euro. Het exemplaar wordt voor deze prijs wel aan huis geleverd en uitgelegd.

related partner content for mobile comes here

Ook elektronicaconcern Philips merkt de toegenomen vraag naar eenvoudige apparatuur. De onderneming paste twee weken geleden zelfs de slogan aan van 'Let's make things better' naar 'Sense en simplicity'. ‘Onze producten moeten simpel zijn van buiten en slim van binnen. Mensen willen geen ingewikkelde gebruiksaanwijzing meer bij een product', zei Philips-directeur Gerard Kleisterlee daarover.

Behalve eenvoudigere apparatuur wordt er ook meer aandacht besteed aan de uitleg van nieuwe technologie en apparaten. Ouderen die al een internetaansluiting hebben, kunnen terecht op SeniorWeb.nl voor bijvoorbeeld online uitleg over computers en internet. Er is onder meer een cursus chatten via MSN te volgen. Ook wordt er informatie gegeven over cursussen op locatie. Zo is er bijvoorbeeld in samenwerking met de Rabobank een workshop internetbankieren.
Het afgelopen jaar volgden 45.000 senioren een computer- of internetcursus. Dat waren er 5000 meer dan in 2002. Een woordvoerster van SeniorWeb verwacht dat het aantal cursisten ook dit jaar weer groeit. Het bereik van de internetpagina is redelijk groot, per dag wordt de site volgens de eigenaren gemiddeld 20.000 keer bekeken.

Een initiatief dat inmiddels tien jaar bestaat is de mobiele knoppenwinkel. Deze stichting geeft ouderen voorlichting en informatie hoe ze moeten omgaan met elektronica. Initiatiefnemer J. Mieremet (bijna 75 jaar) gaat regelmatig naar mensen toe om uitleg te geven over apparaten. ‘Laatst was ik bij een vrouw van 84. Ze wilde graag een mobiele telefoon, maar wist niet hoe het werkt. Ik vraag dan naar haar wensen en ga naar de winkel om er een te kopen. Vervolgens ga ik naar haar huis om uit te
leggen hoe de mobiele telefoon werkt.'

De mobiele knoppenwinkel komt ook bij verenigingen langs om apparatuur uit te leggen. Mieremet: ‘We hebben een dummy van een NS-kaartenautomaat. Veel ouderen hebben problemen met een kaartje kopen en bij een demonstratie nemen we rustig de tijd om alles uit te leggen.’
De mobiele knoppenwinkel vraagt geen geld voor deze diensten. ‘Mensen kunnen donateur worden, verder doen we alles met subsidie van de gemeente’, aldus Mieremet. De stichting zit in onder meer Zwolle, Leusden en Groningen en wordt gerund door vrijwilligers. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in