Overslaan en naar de inhoud gaan

(Onderzoek) Tv-markt: 446 miljoen euro omzet

De netto bestedingen voor tv-reclame zijn in de eerste helft van 2013 uitgekomen op 446 miljoen euro, een daling van 5,6 procent ten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De tv-zenders realiseerden in de eerste helft van 2013 een spot-omzet van 396 miljoen euro, een daling van 4,6 procent. De aanhoudende recessie en het uitblijven van een herstel hebben ook op de tv-markt een groot effect.

related partner content for mobile comes here

Dit concludeert SPOT in het. Ten opzichte van andere mediumtypen blijft de kracht van tv echter ongeëvenaard. Het aandeel van tv in de totale reclamemarkt bleef in 2012 stabiel op 24 procent.

Online search was in 2012 de grote groeier ten koste van de printmedia. De concurrentiekracht van tv ten opzichte van de andere media is dus ongeëvenaard.

Ondanks het ontbreken van grote sportevenementen is de kijktijd in de eerste helft van dit jaar gestegen naar 201 minuten per dag. Na de introductie van de nieuwe populatienorm, de Gouden Standaard, in 2007 is de kijktijd in Nederland nog niet zo hoog geweest in een eerste half jaar. Vooral de maanden januari en mei kenden een hogere kijkdichtheid dan de zelfde maanden in 2012.

Het uitgesteld kijken (het bekijken van eerder opgenomen programma’s binnen 7 dagen) steeg in de eerste helft van 2013 van gemiddeld 6 naar 9 minuten per dag. Het uitgesteld kijken is de verklarende factor voor de toegenomen kijktijd in de eerste helft van 2013. Het lineair (live) kijken bleef nagenoeg gelijk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in