Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN start per direct pitch

KPN gaat een competitie uitschrijven voor een nieuw reclamebureau. De pitch volgt op een nieuwe marketingkoers die het telecombedrijf heeft…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eric-Jan Doorenbosch, directeur Marketing Consumentenmarkt: ‘De afgelopen periode hebben wij de basis gelegd voor een nieuwe koers, met heldere doelstellingen. Er zijn consumentenonderzoeken geweest en we hebben onze merkstrategie aangescherpt. De volgende stap is dat wij ons breed gaan oriënteren op de vraag wat de consequenties zijn voor de communicatiestrategie.’

related partner content for mobile comes here

In het traject dat nu van start gaat, voert KPN eerst een reeks kennismakingsgesprekken met verschillende bureaus. Vervolgens worden enkele partijen uitgenodigd voor een pitch. TBWA\Neboko en KPN bespreken nog of het bureau hieraan ook deel zal nemen. De bedoeling is dat uiterlijk eind dit jaar besloten wordt met welke partij KPN de nieuwe marketingkoers zal vormgegeven. 3MO gaat de pitch begeleiden.

Maurice Piek, zegsman van KPN: 'Onze merkstrategie is dat we de beste dienstverlener willen zijn (bekijk de specifieke doelstellingen, red.). Hoe dat er qua communicatie uit komt te zien, daarover gaan we nu in gesprek met meerdere bureaus. We beginnen met een longlist. Nee, die bestaat niet alleen uit puur Nederlandse bureaus.'

Simon Neefjes, ceo van TBWA\Neboko, reageert teneergeslagen: 'Het is heel vervelend. We wisten wel dat er het een en ander aan de hand was, maar dit komt toch onverwachts. We weten inmiddels waarom KPN hiertoe heeft besloten, maar daar laat ik me niet over uit. We beraden ons nog of het zin heeft om eventueel mee te pitchen.

'Hoe groot de klap is? In de reclame weet je dat zoiets direct consequenties heeft; als de omzet daalt, moeten er mensen verdwijnen. We hebben tot eind dit jaar, zolang KPN nog klant is, tijd om vervangende business te vinden.'

TBWA\Neboko maakte onlangs nog de commercial voor KPN (zie beeld).

KPN schreef begin 2012 ook al een pitch uit tussen TBWA\Neboko en de andere bureaupartner N=5. TBWA\Neboko kwam toen als winnaar uit de bus. De zoektocht van KPN naar een passend communicatieconcept is al een aantal jaren gaande. TBWA\Neboko werkt sinds 2007 voor KPN en lanceerde sindsdien een aantal verschillende campagnes.

Historie

2012 KPN schrijft een (re)pitch uit onder zijn toeleveranciers.

2009 Lancering van de ‘Generatie KPN’-campagne.

2007 KPN zegt samenwerking met Nationaal Telecom Team op en brengt zijn merkcommunicatie onder bij TBWA\Neboko.

2006 De nieuwe positionering van KPN met als pay-off ‘KPN sluit je aan’ wordt groots gelanceerd.

2005 KPN kiest They, Lowe en N=5 (werkend onder de naam Nationaal Telecom Team) voor zijn merkcommunicatie. Ook TBWA\Neboko, DDB en FHV BBDO (het vorige bureau) waren bij de oriëntatie betrokken.

2002 KPN zegt na 30 jaar het contract op met PPGH/JWT en kiest na een langdurige pitch FHV BBDO boven Publicis. Eerder dat jaar was een punt gezet achter de campagne met Maarten Spanjer en Rijk deGooyer.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in