Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: ‘Een paar simpele nudges spoort consumenten al aan om meer groenten en fruit te kopen’

Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) wil de consumptie verhogen en startte eind 2018 een experiment.
Ga voor kleur
Ga voor kleur
© NAGF
Ga voor kleur
Ga voor kleur
© NAGF

Nederlanders eten nog steeds te weinig groenten en fruit. Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) wil de consumptie verhogen en startte eind 2018 een experiment naar de potentie van nudges in de supermarkt. De conclusie die het NAGF daaruit trekt, is dat consumenten met een paar simpele nudges zijn aan te sporen om meer groenten en fruit te kopen. Het rapport dat naar aanleiding van het onderzoek verscheen, biedt volgens NAGF concrete handvatten aan alle supermarkten om mee aan de slag te gaan. ‘En het moet helpen bij het behalen van de doelen in het Nationaal Preventieakkoord.’

related partner content for mobile comes here

Voor het experiment werd het Dirk-filiaal in Leidschenveen gedurende zes weken omgetoverd tot ‘Ga Voor Kleur Lab’. Groenten en fruit kregen, door subtiele aanpassingen in de winkelomgeving, een prominentere plek. NAGF: ‘Voor het eerst in Nederland zijn in een supermarkt zoveel verschillende nudges tegelijk getest. Het ging om zeven variaties, waaronder toegangspoortjes, winkelwagen-inlays en een gezond aanbod bij de kassa. De veranderingen in de verkoopcijfers zijn vergeleken met een controlesupermarkt van Dirk zonder nudges.’

Is een simpel duwtje genoeg om gezonder te eten?

Positieve resultaten

NAGF noemt de resultaten positief: hoewel in beide supermarkten in 2018 minder groenten en fruit verkocht werden dan in 2017, was de daling in de interventiesupermarkt tijdens het Ga voor Kleur Lab 6,6 procent, tegenover 14,0 procent in de controlesupermarkt. (De onderzoekers tekenen aan dat niet is onderzocht in hoeverre de omzetdaling in deze filialen (enigszins) overeenkomt met - of juist tegenovergesteld is aan - het landelijke beeld.)

Verder blijkt uit het onderzoek dat individuele nudges geen aantoonbaar effect hebben; juist een combinatie van nudges is nodig om koopgedrag in de supermarkt te stimuleren. NAGF: 'De resultaten bieden een interessant inzicht in het effect van verschillende nudgingstrategieën samen en zijn een goed voorbeeld voor supermarkten die consumenten willen aanmoedigen om meer groenten en fruit te kopen.‘

 

Het complete rapport is hier te downloaden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in