MVO casus Deloitte: Fair Chance Foundation
Helen den Held van Deloitte vertelde eerder bij Frismakers hoe passie, focus en commercie de weg vrij kunnen maken voor MVO. De Fair Chance Foundation is een initiatief dat 100% gesteund wordt door Deloitte. Hiermee richten ze zich op het verbeteren van het onderwijs aan kansarme kinderen. Toen Helen haar carrière in de jaren tachtig begon, had ze nooit verwacht dat ze de trekker zou worden van de Fair Chance Foundation. De reden hierachter is dat ze zeer commercieel is ingesteld en gelooft in return-on-investment. Maar het mooie is dat deze stichting ook bijdraagt aan de kwaliteit van de klantrelaties van Deloitte: “Het maakt ons authentieker en geeft ons een hart. Wij investeren niet alleen geld maar investeren tijd, kennis en deskundigheid.' Klantrelaties zijn voor elk bedrijf van strategische waarde voor elk bedrijf. Helen vertelt hoe ze de relatie met de klant centraal stelt en hoe dit de kern vormt van elke duurzaam business model.
Fair Chance Foundation
De Fair Chance Foundation van Deloitte biedt jongeren in achterstandssituaties een betere toekomst. Dit met tijd, geld en kennis. Zo wordt de doorstroom van deze jongeren naar de arbeidsmarkt verbeterd en kunnen ze uit hun situatie breken. Vrijwilligers van de Foundation zetten zich in als docenten, begeleiders of sparring partners. Allemaal met één doel: kinderen in achterstandssituaties een stapje verder helpen. De activiteiten en projecten hebben grotendeels vorm gekregen vanuit een groep gepassioneerde professionals van Deloitte. Deze bottom-up aanpak borgt de invulling van het programma met de authenticiteit van Deloitte. Projecten van de Fair Chance Foundation passen bovendien bij de core business van Deloitte (economie, rekenen, financiële educatie). Het Nibud geldexamen bijvoorbeeld, is een initiatief van Deloitte en wordt ontwikkeld in samenwerking met het NIBUD en ThiemeMeulenhoff. Hier leren jongeren over geld, lenen, sparen en de invloed van reclames. Maar ook de JINC sollicitatietrainingen en het programma ’Ondernemen doe je zo!’. Met deze trainingen worden jaarlijks ruim 19.000 leerlingen van de basisschool en het vmbo bereikt. Het doel is een juiste studiekeuze, minder kans op schooluitval en beter zicht op werk.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Social return on investment (SROI)
Steeds meer klanten van Deloitte - onder meer de gemeenten - werken met social return on investment (SROI) bij aanbestedingen. Bij een recente aanbesteding voor de gemeente heeft Deloitte de aanbesteding gewonnen. De gemeente gaf aan dat ze nog niet eerder hadden meegemaakt dat voor de invulling van het SROI al een aanbod van programma’s beschikbaar is. De Foundation wordt nu ook steeds bekender bij gemeenten en zo worden de kansen om gevraagd te worden voor aanbestedingen vergroot.
MVO versterkt de emotionele intelligentie (EQ)
De inzet van medewerkers in MVO projecten versterkt de emotionele intelligentie (EQ). De ervaring van Helen is dat het IQ van deze mensen goed is ontwikkeld tijdens hun studie. Maar aan de ontwikkeling van EQ, wordt op universiteiten minder aandacht besteed. Hier liggen nog volop kansen. Als één de consultants op een school in een achterstandswijk les gaat geven, gaat er vaak een hele onbekende wereld voor hem of haar open. Veel mensen groeien op in een afgeschermde omgeving en komen niet in contact met armoede en/of werkeloosheid. Helen hoort terug van haar collega’s terug dat dit ze raakt. Mensen ervaren in de praktijk dat er veel is buiten de gebruikelijke kaders waarbinnen wij normaliter werken. Dit ontwikkelt onder meer de sociale vaardigheden en empathie van onze mensen.
Impact Day
Op 28 september vond Impact Day 2011 plaats, de jaarlijkse vrijwilligerswerkdag van Deloitte. Ruim 400 Deloitters zetten zich voor meer dan 1.500 kinderen en jongeren in. In 2012 gaat het bedrijf een stap verder, op persoonlijke uitnodiging van de medewerkers worden relaties uitgenodigd om ook als vrijwilliger een bijdrage te leveren. Uit de eerste ervaringen blijkt dat zowel klanten als medewerkers heel enthousiast zijn over de ervaringen als vrijwilligers en dat het delen van deze ervaring de onderlinge relatie zeker een nieuw dimensie heeft gegeven.
Klantrelatie & duurzaam business model
Een voorbeeld uit de praktijk. Een van de partners van Deloitte is op bezoek geweest bij een initiatief van een nieuw opgezet schooltje in Tibet. Dit heeft hem als mens veranderd en dit merkt ook zijn omgeving op. Tijdens de informele voorbespreking met een topman van een toonaangevende organisatie, komt ter sprake dat hij gaat verhuizen. Hij gaat niet groter wonen, maar juist kleiner en ook zijn autokeuze staat ter discussie. Op bezoek van de topman wordt het gesprek hierover bi-lateraal voortgezet en krijgt deze relatie een persoonlijk karakter. Deelname aan een MVO project gaf dus ook hier aanleiding tot een persoonlijke ontwikkeling. Natuurlijk pure winst als dit ook door de klant wordt opgemerkt en zo jouw relatie verstevigt.
Frismakers is een open community van vernieuwende managers en professionals werkzaam bij de grote Nederlandse bedrijven zoals Philips, FrieslandCampina en Heijmans.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid