Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer mystery shopping in dm

In de detailhandel is mystery shopping, door een onderzoeker die zich voordoet als klant, heel gebruikelijk. Ook in direct marketing neemt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veel bedrijven onderkennen dat hun merkwaarde flink kan worden ondermijnd, zodra ze telefonisch met klanten communiceren. Bewaking van de dienstverleningskwaliteit is dus noodzakelijk. Een ‘undercover’ telefoontje biedt de mogelijkheid om hiervan een beeld te krijgen: worden afspraken nagekomen, goederen tijdig en juist geleverd, klachten correct afgehandeld et cetera. Naast operationele kwesties kunnen ook interactie-ervaringen worden onderzocht, bijvoorbeeld hoe beleefd, vakkundig of snel klanten te woord worden gestaan.

related partner content for mobile comes here

Mystery shopping is geen ‘spionage’, maar een middel om sterkten en zwakten te identificeren, verbeteringen te initiëren en training te ondersteunen. Cruciaal voor succes is openheid: idealiter worden medewerkers vooraf geïnformeerd over mystery shopping, de werkwijze, eventuele incentives, enzovoorts.

Bedrijven, of door hen ingehuurde marktonderzoeksbureaus, kunnen mystery shopping ook inzetten om informatie over concurrenten te verzamelen. Om niet ontmaskerd te worden, kunnen mystery shoppers vanuit huis werken, of met reële adressen van consumenten die hiervoor toestemming hebben gegeven.

Veel telemarketingbureaus gebruiken mystery shopping om de eigen activiteiten voor klanten te monitoren of activiteiten van andere bedrijven. Externe call-centers worden bijvoorbeeld gebeld om prestaties, zoals productkennis of gespreksduur, te beoordelen. Soms met verrassende resultaten. In een bepaald geval bleek de langere gespreksduur heel lonend: doordat klanten grondig werden geïnformeerd over een juist productgebruik, bleef het aantal teruggegeven (foutloze) goederen beperkt.

< SIZE=1>Bron: marketing direct, april 2001<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in