Meer emotie nodig in reclame


De economische crisis laat zijn sporen na in de reclame. Advertenties en commercials staan bol van de productvoordelen en voor emoties is nauwelijks ruimte. De autoreclame is er een goed voorbeeld van: vrijwel elk merk zet z’n kaarten op de technische kwaliteiten en de prijs, en de emotionele component komt nauwelijks aan bod. Het patroon is niet nieuw: als de economie terugloopt, kiezen veel adverteerders voor hard sell. Maar is dat wel de aangewezen manier om de aarzelende consument over de streep te trekken? Nee, want ook als het economisch wat minder gaat, blijft die consument een emotioneel wezen.
Om bij het voorbeeld van de auto te blijven: geen mens koopt een nieuwe wagen op puur rationele gronden. De automobilist koopt rijplezier, status of ruimte en laat zich veel minder leiden door de prijs, het benzineverbruik of de snelheid. En wat voor auto’s geldt, gaat ook voor andere producten: aankoopbeslissingen worden vooral genomen op emotionele basis. Alle reden dus om het tijdperk van de nieuwe nuchterheid snel af te sluiten en de emotie in ere te herstellen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSInvalshoeken genoeg: het gebruik van erotische prikkels, het appeleren aan status of aan de behoefte aan zekerheid, het afbeelden van kinderen of dieren. Maar dan moeten adverteerders wel het lef hebben van de gebaande crisispaden af te wijken.
<#FONT SIZE=1>Bron: Marketingjournal<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid