Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer emotie nodig in reclame

Het tijdperk van de nieuwe nuchterheid is aangebroken. Reclame is, onder invloed van de economische teruggang, rationeler geworden. Hoog…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De economische crisis laat zijn sporen na in de reclame. Advertenties en commercials staan bol van de productvoordelen en voor emoties is nauwelijks ruimte. De autoreclame is er een goed voorbeeld van: vrijwel elk merk zet z’n kaarten op de technische kwaliteiten en de prijs, en de emotionele component komt nauwelijks aan bod. Het patroon is niet nieuw: als de economie terugloopt, kiezen veel adverteerders voor hard sell. Maar is dat wel de aangewezen manier om de aarzelende consument over de streep te trekken? Nee, want ook als het economisch wat minder gaat, blijft die consument een emotioneel wezen.

related partner content for mobile comes here

Om bij het voorbeeld van de auto te blijven: geen mens koopt een nieuwe wagen op puur rationele gronden. De automobilist koopt rijplezier, status of ruimte en laat zich veel minder leiden door de prijs, het benzineverbruik of de snelheid. En wat voor auto’s geldt, gaat ook voor andere producten: aankoopbeslissingen worden vooral genomen op emotionele basis. Alle reden dus om het tijdperk van de nieuwe nuchterheid snel af te sluiten en de emotie in ere te herstellen.

Invalshoeken genoeg: het gebruik van erotische prikkels, het appeleren aan status of aan de behoefte aan zekerheid, het afbeelden van kinderen of dieren. Maar dan moeten adverteerders wel het lef hebben van de gebaande crisispaden af te wijken.

< SIZE=1>Bron: Marketingjournal<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in