Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing is een kunstje dat niet meer werkt

Maar liefst 84 procent van de Nederlandse marketeers is het eens met de stelling dat de consument steeds meer genoeg krijgt van alle…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Driekwart van de marketeers verwacht dat het maatschappelijk verzet tegen alle marketingprikkels zal toenemen. Zelfs de eigen doelgroepen van de marketeer zullen zich langzaam maar zeker afkeren van alle marketingprikkels, denkt 72 procent van de ondervraagde marketeers.
In lijn daarmee voorziet men ook meer maatschappelijk verzet tegen marketing, er is zelfs een krappe meerderheid (58 procent) te vinden voor meer regelgeving op dit gebied. De marketeer denkt dus niet dat de beroepsgroep zelf in staat is om de zaak in de hand te houden.

related partner content for mobile comes here

Dit jaar is ook weer gevraagd naar de kansen en bedreigingen van het vak. En daar zien we dat de integratie van internet en e-commerce de afgelopen jaren aan belang afneemt, en dat het kunnen blijven bereiken van de doelgroep sterk aan belang wint. Noteerden we in 2000 nog een score van 60 procent op integratie van internet en e-commerce als belangrijkste uitdaging, in 2004 is daar nog maar 18 procent van over. Ook de relevantie van zaken als CRM, one-to-one marketing en relatiebeheer worden veel lager ingeschaald. Terwijl de constatering dat het aspect van vernieuwing, creativiteit en innovatie met 16 procent nu beduidend hoger op de agenda staat dan een jaar geleden.
Het lijkt er op dat de marketeer in zijn wanhoop terugkeert naar zijn wortels, al dan niet ingegeven door het economische malheur.

Stak de economische recessie in 2003 als bedreiging nog met kop en schouders boven de andere antwoorden uit, nu lijkt het erop alsof tenminste een deel van de marketeers dat als een ‘fact of life’ heeft leren accepteren. Bijna evenveel zorgen maakt men zich nu over de overkill van producten, diensten en prikkels richting consument of doelgroep, waardoor het steeds lastiger wordt om te ontsnappen uit die ‘clutter’. De marketeer vreest dat men blijft hangen in de aanpak en dat er geen ruimte voor creativiteit en innovaties meer is.
In het zomernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt, staan de belangrijkste uitkomsten en wordt onder andere dieper ingegaan op het snijden in marketingbudgetten.

over de Grote Marketing Enquête.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in