Overslaan en naar de inhoud gaan

Kritiek op nieuwe koers Procter & Gamble

Marketing is vooral luisteren naar je klanten. De ingezette globalisering van Procter & Gamble staat daar echter haaks op, vinden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze maand geven enkele ex-medewerkers van P&G hun kritische mening over de veranderingen bij het concern in het Tijdschrift voor Marketing. P&G moet beter luisteren naar de lokale markten, erkennen dat het niet alle wijsheid in pacht heeft en op zoek gaan naar de mix van globaal en lokaal - nu het nog kan.

related partner content for mobile comes here

Alfred Levi, tot 1 mei 1999 commercieel directeur bij P&G-Benelux, zegt dat P&G aan het doorschieten is. ‘Kijk, je kunt veel standaardiseren, zoals verpakking, producttechnologie en tot op zeker hoogte ook conceptontwikkeling, maar dan houdt het op. Met media moet je dat zeker niet doen. Je kunt niet overal de strategieën gelijkstellen, de impact is per land verschillend.’

Pieter Brinkhorst, oud-accountmanager, zegt dat retailers erg klagen. ‘Ideeën worden door P&G gewoon doorgedrukt. Er wordt niet meer gecommuniceerd. Daar werd vroeger heel anders mee omgegaan, al moet ik zeggen dat het bedrijf altijd wel als moeilijk bekend stond.’Erik Bekkering werkte tien jaar voor P&G Nederland en vervulde er verschillende functies, waaronder die van commercieel adjunct-directeur. ‘Je moet je retailers koesteren, niet uitknijpen tot op het bot.’ Net als veel van zijn ex-collega’s zegt hij nu: ‘Globalisering werkt niet, waar het om gaat is de juiste mix. Je kunt je product globaal ontwikkelen, maar het toetje, de slagroom, moet lokaal zijn. In het ene geval is dat veel slagroom, in het andere geval maar een klein kersje, maar nodig is het.’De doorgeslagen globalisering kan Bekkering, net als zijn collega’s, wel verklaren.’Er heerst bij P&G een sfeer van: wij weten het wel. Men staat weinig open voor wat er in de omgeving gebeurt.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in